Dziesiątki ratowników i gapiów tłoczyło się w pobliżu stromego wąwozu na obrzeżach kurortu w środkowym Nepalu, gdzie w niedzielę rozbił się regionalny samolot pasażerski, gdy ratownicy przeczesywali gruzy na skraju klifu i w dolinie poniżej.
Do tej pory potwierdzono śmierć 68 osób po tym, jak regionalny samolot pasażerski z 72 osobami na pokładzie rozbił się w cieśninie podczas lądowania na nowo otwartym lotnisku w kurorcie Pokhara, zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym na Twitterze przez krajowy urząd lotnictwa cywilnego . To najgorsza katastrofa lotnicza w kraju od trzech dekad.
Agencja podała w oświadczeniu, że wciąż brakuje czterech osób. Agencja podała, że 53 pasażerów samolotu to Nepalczycy, pięciu Hindusów, czterech Rosjan, dwóch Koreańczyków, jeden z Australii, jeden z Argentyny, jeden z Irlandii i jeden z Francji. Było czterech członków załogi.
Nie od razu wiadomo, co było przyczyną wypadku.
Kryszna Mani Baral / AP
Świadek powiedział, że widział, jak samolot wirował dziko w powietrzu po tym, jak zaczął lądować, obserwując go z balkonu. Gaurav Gurung powiedział, że samolot spadł z nosa w lewo, a następnie uderzył w wąwóz.
Bishnu Tiwari, lokalny mieszkaniec, który rzucił się na miejsce katastrofy w pobliżu rzeki City, aby pomóc w poszukiwaniu ciał, powiedział, że akcję ratunkową utrudniał gęsty dym i szalejący ogień.
„Ogień był tak gorący, że nie mogliśmy zbliżyć się do wraku. Słyszałem, jak jeden mężczyzna woła o pomoc, ale z powodu płomieni i dymu nie mogliśmy mu pomóc” – powiedział Tiwari.
Na miejscu katastrofy, około 1,6 kilometra (prawie mili) od międzynarodowego lotniska Pokhara, ratownicy spryskali węże strażackie i liny do innej płonącej części wraku poniżej. Część zwłok, spalonych nie do poznania, strażacy przenieśli do szpitali, gdzie zgromadzili się pogrążeni w żałobie krewni. Na lotnisku w Katmandu członkowie rodziny wydawali się oszołomieni, gdy byli eskortowani i czasami wymieniali gorące słowa z urzędnikami, czekając na informacje.
„Samolot zapalił się po tym, jak się rozbił. Wszędzie był dym” – powiedział Jurong.
Władze lotnicze poinformowały, że ostatni kontakt samolotu z lotniskiem miał miejsce w pobliżu City Gorge o godzinie 10:50, zanim się rozbił.
Dwusilnikowy ATR 72, obsługiwany przez Nepal Airlines Yeti, był w drodze ze stolicy Katmandu do Pokhary. Lot trwał 27 minut. Nie znaleziono jeszcze żadnych ocalałych. W niedzielę firma ogłosiła zawieszenie wszystkich regularnych lotów w poniedziałek.
Tek Bahadur KC, starszy urzędnik administracyjny w dystrykcie Kaski, powiedział, że spodziewa się, że ratownicy znajdą więcej ciał na dnie doliny.
Zdjęcia i filmy opublikowane na Twitterze pokazały smugi dymu unoszące się z miejsca katastrofy, około 1,6 km (prawie mili) od międzynarodowego lotniska Pokhara. Kadłub został podzielony na wiele części rozrzuconych wzdłuż cieśniny.
Yunish Gurung / AP
Strażacy przenieśli ciała, niektóre spalone nie do poznania, do szpitali, gdzie zgromadzili się pogrążeni w żałobie krewni. Na lotnisku w Katmandu członkowie rodziny wydawali się oszołomieni, gdy byli eskortowani i czasami wymieniali gorące słowa z urzędnikami, czekając na informacje.
Premier Pushpa Kamal Dahl, który po wypadku rzucił się na lotnisko, utworzył komisję do zbadania wypadku.
„Wypadek był tragiczny. Na ratunek wysłano pełne siły nepalskiej armii i policji” – powiedział.
MSZ Korei Południowej poinformowało w oświadczeniu, że wciąż próbuje potwierdzić los dwóch południowokoreańskich pasażerów i wysłało na miejsce personel. Rosyjski ambasador w Nepalu Aleksiej Nowikow potwierdził śmierć czterech rosyjskich obywateli na pokładzie.
Omar Gutierrez, gubernator argentyńskiej prowincji Neuquen, poinformował na swoim oficjalnym koncie na Twitterze, że argentyńską pasażerką samolotu była Janet Pallavicino z jego prowincji.
Strona Palavecino na Facebooku mówi, że była kierownikiem hotelu Suizo w Neuquen.
Na stronie określiła się jako miłośniczka podróży i turystyki przygodowej. „Pasjonuję się górami! Jeżdżę na rowerze. Uwielbiam mój ogród i wieś. Uwielbiam malować!” Napisałem.
Jej konto zawiera wiele jej zdjęć w górach.
Omawiany typ samolotu, ATR 72, był używany przez wiele linii lotniczych na całym świecie do krótkich lotów regionalnych. Wprowadzony pod koniec lat 80. przez francusko-włoską spółkę, model samolotu brał udział w kilku śmiertelnych wypadkach na przestrzeni lat. W 2018 roku ATR 72 obsługiwany przez irańskie linie Aseman Airlines rozbił się w mglistym obszarze górskim, zabijając 65 osób na pokładzie.
Na Tajwanie dwa poprzednie wypadki ATR 72-500 i ATR 72-600 miały miejsce w odstępie zaledwie kilku miesięcy.
W lipcu 2014 roku TransAsia ATR 72-500 rozbił się podczas próby lądowania na malowniczym archipelagu Penghu między Tajwanem a Chinami, zabijając 48 osób na pokładzie. ATR 72-600 obsługiwany przez te same tajwańskie linie lotnicze rozbił się wkrótce po starcie w Tajpej w lutym 2015 r. Po awarii jednego z jego silników i wyłączeniu drugiego, najwyraźniej przez pomyłkę.
Katastrofa z 2015 r., która została uchwycona na dramatycznym materiale filmowym, na którym samolot zderzył się z taksówką, gdy wymknęła się spod kontroli, zabiła 43 osoby i skłoniła władze do uziemienia na pewien czas wszystkich tajwańskich ATR 72. TransAsia zawiesiła wszystkie loty w 2016 roku, a później zaprzestała działalności.
ATR zidentyfikował samolot biorący udział w niedzielnym incydencie jako ATR 72-500 w tweecie. Według danych śledzenia samolotu z Flightradar24.com, samolot miał 15 lat i był „wyposażony w przestarzały transponder z niewiarygodnymi danymi”. Według danych Airfleets.net, wcześniej latał nim indyjski Kingfisher Airlines i tajlandzki Nok Air, zanim został przejęty przez Yeti w 2019 roku.
Rzecznik firmy Sudarshan Partola powiedział, że flota Yeti Airlines składa się z sześciu samolotów ATR72-500.
Pokhara, położona 200 kilometrów (125 mil) na zachód od Katmandu, jest bramą do Annapurna Circuit, popularnego szlaku turystycznego w Himalajach. Nowe międzynarodowe lotnisko w mieście zaczęło działać zaledwie dwa tygodnie temu. Został zbudowany przy chińskim wsparciu budowlanym i finansowym. Chiński ambasador w Nepalu Chen Song powiedział na Twitterze, że był „głęboko zszokowany”, gdy dowiedział się o incydencie.
„W tym trudnym czasie nasze myśli są z mieszkańcami Nepalu. Chciałbym złożyć najszczersze kondolencje ofiarom i szczere wyrazy współczucia rodzinom ofiar” – napisał.
Niedzielny wypadek jest najbardziej śmiertelnym wypadkiem w Nepalu od 1992 roku, kiedy 167 osób na pokładzie samolotu Pakistan International Airlines zginęło, gdy rozbił się o wzgórze podczas próby lądowania w Katmandu.
Nepal, w którym znajduje się osiem z 14 najwyższych gór świata, w tym Mount Everest, ma historię wypadków lotniczych. Według bazy danych Aviation Safety Foundation, od 1946 roku w Nepalu miały miejsce 42 śmiertelne wypadki lotnicze.
W ubiegłym roku 22 osoby zginęły, gdy samolot rozbił się na zboczu góry w Nepalu. W 2016 roku Tara Air Twin Otter lecący z Pokhary do Katmandu rozbił się po starcie, zabijając wszystkie 23 osoby na pokładzie.
W 2012 roku samolot Agni Air lecący z Pokhary do Jomsom rozbił się, zabijając 15 osób. Sześć osób przeżyło. W 2014 roku samolot Nepal Airlines lecący z Pokhary do Jumli rozbił się, zabijając 18 osób na pokładzie.
W 1992 roku wszystkie 167 osób na pokładzie samolotu Pakistan International Airlines zginęło, gdy rozbił się o wzgórze podczas próby lądowania w Katmandu.
Od 2013 roku Unia Europejska zakazuje liniom lotniczym z Nepalu latania do bloku 27 krajów, powołując się na niskie standardy bezpieczeństwa. W 2017 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego odnotowała poprawę w nepalskim sektorze lotniczym, ale UE nadal wzywa do reform administracyjnych.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.