FRANKFURT, Niemcy (AP) — Minęło prawie siedem miesięcy, odkąd Adidas rozstał się z raperem znanym wcześniej jako Kanye West.A pudła jego słynnych butów Yeezy wciąż leżą w magazynach.
Los 1,2 miliarda euro (1,3 miliarda dolarów) niesprzedanych akcji Yeezy To bardzo obciąża niemiecką firmę produkującą odzież sportową, która próbuje zmienić sytuację po utracie lukratywnej linii sneakersów i trwających skutkach wcześniejszych relacji z Ye.
Adidas jest „coraz bliżej decyzji”, co zrobić z trampkami, a „opcje się zawężają”, nowy dyrektor generalny Bjorn Gulden powiedział podczas telekonferencji w piątek po zgłoszeniu 400 milionów euro (441 milionów dolarów) utraconej sprzedaży na początku roku.
Powiedział jednak, że z „wieloma zainteresowanymi stronami” zaangażowanymi w dyskusje, żadna decyzja nie została jeszcze podjęta.
Adidas utknął ze stosami butów flagowej marki Yeezy po tym, jak w październiku zakończył współpracę z Ye z powodu jego antysemickich i innych obraźliwych komentarzy. W mediach społecznościowych i w wywiadach.
Golden, który został dyrektorem generalnym w styczniu po rozstaniu Ye, odmówił powiedzenia, czy wykluczono niszczenie butów, ale firma „próbuje tego uniknąć”.
Powiedział wcześniej, że inne opcje mają wady: sprzedaż sneakersów oznaczałaby płacenie tantiem Ye, przestawianie ich w celu usunięcia tożsamości marki byłoby nieuczciwe, a przekazanie ich potrzebującym mogłoby doprowadzić do odsprzedaży ze względu na ich wyższą wartość rynkową.
Golden nie powiedział, ile par butów Yeezy Adidas utknął, „ponieważ wtedy konsument wiedziałby, ile mamy par, a to mogłoby mieć wpływ na popyt”.
Utrata marki Yeezy „oczywiście nas boli”, powiedział Golden w oświadczeniu. Separacja zmniejszy zyski o 500 mln euro w tym roku, jeśli Adidas zdecyduje się nie sprzedawać pozostałych akcji Yeezy, podała firma z siedzibą w Herzogenaurach.
Firma podała, że sprzedaż netto spadła o 1% w pierwszym kwartale do 5,27 miliarda euro, a w przypadku linii Yeezy wzrosłaby o 9%. Odnotował stratę netto w wysokości 24 mln euro, w porównaniu z zyskiem w wysokości 310 mln euro w tym samym okresie rok wcześniej.
Zysk operacyjny, który nie obejmuje takich pozycji jak podatki, spadł do 60 mln euro z 437 mln euro rok wcześniej.
Golden powiedział, że wyniki Adidasa były „trochę lepsze niż się spodziewaliśmy”, ponieważ firma stara się wznowić wzrost i wyjść poza zerwanie z Ye. Opisał rok 2023 jako „rok przejściowy” w drodze do „lepszych” 24 i 25 lat.
Firma ma inne problemy związane z raperem. Inwestorzy pozwali Adidasa tydzień temu W USA zarzucano, że firma wiedziała o agresywnych wypowiedziach i złośliwym zachowaniu Ye na wiele lat przed podziałem i nie podjęła środków zapobiegawczych w celu ograniczenia strat finansowych.
Pozew – reprezentujący osoby, które kupiły papiery wartościowe Adidasa między 3 maja 2018 a 21 lutego 2023 roku – cytował komentarze z 2018 roku, w których Ye sugerował, że niewolnictwo było „wyborem” oraz doniesienia o tym, że Ye wygłaszał antysemickie uwagi przed pracownikami Adidasa.
Firma oświadczyła w zeszłym tygodniu, że odrzuciła „te bezpodstawne zarzuty i podejmie wszelkie niezbędne środki, aby energicznie się przed nimi bronić”.
Zakończenie współpracy z Ye kosztowało również Adidasa 600 mln euro strat w sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach 2022 r., co pomogło firmie odnotować stratę netto w wysokości 513 mln euro.
Adidas powiedział, że w tym roku możliwa jest strata operacyjna w wysokości 700 mln euro, głównie z powodu 500 mln euro, które poniósłby, gdyby nie sprzedał istniejących butów Yeezy.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.