[1/2]Statek patrolowy KN. Patrole Pulau Maruri-322, należące do Indonezyjskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (Bakamla), w celu inspekcji pływającego pod irańską banderą Very Large Crude Carrier (VLCC), MT Arman 114 i MT S Tinos pod banderą Kamerunu, ponieważ zostały zauważone podczas kierowania statkiem do ropy statek transportowy bez zezwolenia, …
JAKARTA (Reuters) – indonezyjska straż przybrzeżna poinformowała we wtorek, że przejęła pływający pod irańską banderą supertankowiec podejrzany o nielegalny transport ropy naftowej i zobowiązała się do zwiększenia patroli morskich.
Indonezyjskie władze poinformowały, że tankowiec MT Arman 114 przewoził 272 569 ton lekkiej ropy naftowej o wartości 4,6 biliona rupii (304 mln dolarów), kiedy został przejęty w zeszłym tygodniu.
Agencja Bezpieczeństwa Morskiego tego kraju w Azji Południowo-Wschodniej poinformowała, że bardzo duży tankowiec (VLCC) jest podejrzany o przelanie ropy na inny statek bez zezwolenia w piątek.
Szef agencji, Aan Cornea, powiedział, że statek został przejęty po tym, jak został zauważony na Morzu Północnym Natuna w Indonezji, przeprowadzając transfer ropy między statkami na pokładzie MTS Tinos pod banderą Kamerunu.
„MT Armand fałszował system automatycznej identyfikacji (AIS), aby pokazać, że jego lokalizacja znajduje się w Morzu Czerwonym, ale tak naprawdę jest tutaj” – powiedział dziennikarzom Ahn.
„Wygląda na to, że naprawdę mieli złe zamiary” – powiedział An, dodając, że statek zrzucił również ropę do oceanu, co stanowi naruszenie indonezyjskiego prawa ochrony środowiska.
Operatorzy statku nie mogli od razu uzyskać komentarza.
Agencja poinformowała, że oprócz statku Armana władze zatrzymały egipskiego kapitana i jego 28-osobową załogę oraz 3 pasażerów z rodziny oficera ochrony, który był na pokładzie.
Ann powiedziała, że po próbie ucieczki supertankowca władze skoncentrowały pościg na Arman, wspomagane przez władze Malezji, gdy statek płynął przez ich wody.
Dodał, że Tinos miał zostać złomowany w 2018 roku. Według danych frachtowych Equasis został zbudowany w 1999 roku, a Arman w 1997 roku.
Oddzielne dane z firm analitycznych MarineTraffic i Ecosys pokazały, że jedną z poprzednich nazw Armana 114 była Grace 1.
Tankowiec Grace 1 został przejęty przez brytyjskie siły specjalne Royal Navy w lipcu 2019 roku w związku z podejrzeniem próby transportu ropy do Syrii z naruszeniem unijnych sankcji. Został wydany w następnym miesiącu po konfrontacji dyplomatycznej z Zachodem.
Analiza Reutera z tego roku wykazała, że flota tankowców przewożących ropę z objętego sankcjami Iranu, Rosji i Wenezueli przeniosła ładunki w Cieśninie Singapurskiej, aby uniknąć wykrycia.
Ryzyko wycieków ropy i wypadków rośnie, ponieważ w ciągu ostatnich kilku lat do nieprzejrzystego handlu równoległego dołączyły setki statków, niektóre bez ubezpieczenia.
Obiecał, że indonezyjska straż przybrzeżna z pomocą innych władz zintensyfikuje patrole na jego wodach. Indonezja to największy archipelag na świecie, z około 17 000 wysp.
Powiedział: „Musimy być stanowczy, twardzi”. „Musi istnieć efekt odstraszający, aby to się więcej nie powtórzyło”.
W 2021 roku Indonezja przejęła statki pływające pod banderą Iranu i Panamy w związku z podobnymi oskarżeniami. Kapitanowie obu statków otrzymali od indonezyjskiego sądu dwuletni okres próbny.
(1 $ = 15 155 0000 rupii)
(Raportowanie Stefano Solomona, Franceski Nangwi), Dodatkowe raporty Jonathana Saula; Montaż przez Lincolna Feista i Clarence’a Fernandeza
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.