Prasa Liang Xu/Xinhua/Zuma
Kupujący w nowym sklepie Costco w Shenzhen, prowincja Guangdong w południowych Chinach, 12 stycznia 2024 r.
Hongkong
CNN
—
Ponad cztery lata po tym, jak pierwszy w kraju sklep Costco wywołał zamieszanie, w tym tygodniu klienci z Shenzhen na południu miasta tłumnie zaczęli odwiedzać najnowszy outlet amerykańskiego sprzedawcy na chińskich wybrzeżach.
W piątek Costco odsłoniło swój nowy sklep o powierzchni 44 500 metrów kwadratowych w mieście często nazywanym chińską „Doliną Krzemową”, przyciągając tłumy w poszukiwaniu okazji i importowanych produktów.
Jest to szósty sklep amerykańskiego detalisty w drugiej co do wielkości gospodarce świata, ale pierwszy na południowym wybrzeżu kraju, w którym mieszczą się siedziby chińskich gigantów technologicznych, takich jak Tencent i DJI, oraz szybko rozwijająca się klasa średnia. Samo Shenzhen liczy ponad 17 milionów mieszkańców, a według władz lokalnych w 2022 roku jego PKB wyniesie 460 miliardów dolarów.
Według kupujących, którzy rozmawiali z CNN, wśród najpopularniejszych produktów oferowanych podczas otwarcia Costco znalazły się przecenione owoce, takie jak wiśnie, maliny i chiński alkohol Moutai.
Vivien_4freedom/Xiaohongshu
Ludzie ustawiają się w kolejce przed sklepem Costco w Shenzhen w Chinach podczas jego otwarcia 12 stycznia 2024 r.
Wielu czekało w kolejce ponad godzinę, aby dostać się do środka.
Zdjęcia opublikowane w chińskich mediach społecznościowych przedstawiają agentów wypełniających wyspy o powierzchni 15 000 metrów kwadratowych, wielu z wózkami załadowanymi po brzegi.
Dużym zainteresowaniem cieszył się także Miś Lots-O'-Huggin', puszysty złoczyńca z filmu „Toy Story 3” studia Pixar.
Media społecznościowe pełne były zdjęć ludzi zabierających do domu gigantyczną wersję niedźwiedzia, która ma ponad pięć stóp wzrostu. Mniejsza wersja, mniejsza o połowę, została wyprzedana w ciągu kilku godzin.
„Nie spodziewałem się zobaczyć tak wielu ludzi” – powiedział CNN Kim Lin, jeden z pierwszych klientów, którzy weszli do sklepu w piątek.
Lin, która czekała w kolejce przez godzinę, stwierdziła, że była pod wrażeniem, że obsługa pomogła jej zdobyć owoce z wysokiej półki.
„Kierownicy sklepów podają nam wiśnie, co było bardzo uprzejme z ich strony” – powiedziała.
279648307/Xiaohongshu
Miś Lots-o-Huggin' był jednym z najpopularniejszych produktów prezentowanych w sklepie Costco w Shenzhen podczas jego premiery 12 stycznia 2024 r.
Inny klient, Olin Wang, pochwalił ofertę. „Uważam, że firma Costco jest wyjątkowa, ponieważ importuje marki, których nie można znaleźć nigdzie indziej” – powiedziała.
W Chinach zmierzy się z Costco Intensywna konkurencja Z platform zakupów online, takich jak Taobao i Pinduoduo, na rynku, na którym konsumenci są przyzwyczajeni do handlu detalicznego w Internecie. Grozi mu także konkurencja ze strony konkurencyjnych amerykańskich marek, takich jak Sam's Club, którego właścicielem jest Walmart. Sam's Club ma już cztery oddziały w Shenzhen.
Kiedy Costco Otworzyła swój pierwszy sklep W 2019 r. w Szanghaju sklep był zmuszony zamknąć swoje drzwi już pierwszego dnia po przytłaczającej liczbie kupujących.
W chaotycznych scenach ludzie stali godzinami w kolejkach, czołgali się pod bramami sklepów i walczyli o torby i pieczonego kurczaka. Na okolicznych drogach wstrzymano ruch, gdyż ulice były zatłoczone samochodami stojącymi w kolejkach do parkowania.
Od tego czasu Costco rozszerzyło swoją działalność w Chinach, ale głównie w pobliżu Szanghaju, gospodarczego i finansowego centrum kraju, gdzie posiada dwa sklepy.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.