Terminal A na międzynarodowym lotnisku LaGuardia dla JetBlue i Spirit Airlines w Nowym Jorku.
Leslie Josephs | CNBC
Sędzia federalny zablokował zakup przez JetBlue Airways budżetowego rywala Spirit Airlines po tym, jak Departament Sprawiedliwości złożył pozew o wstrzymanie fuzji, twierdząc, że doprowadziłoby to do wyższych cen dla niektórych najbardziej wrażliwych na cenę konsumentów.
Proponowany przez JetBlue zakup Spirit po obniżonej cenie 3,8 miliarda dolarów stworzyłby piątą co do wielkości linię lotniczą w kraju, a transakcja, zdaniem linii lotniczych, pomogłaby jej lepiej się rozwijać i konkurować z większymi rywalami, takimi jak Delta i United.
„JetBlue planuje konwersję samolotów Spirit na konstrukcję JetBlue i pobieranie od swoich klientów wyższych średnich stawek za JetBlue” – napisał w swojej decyzji sędzia okręgowy USA William Young. „Pozbycie się Spirit zaszkodziłoby podróżnym zwracającym uwagę na koszty, którzy polegają na niskich cenach Spirit”.
Wydana we wtorek decyzja stanowi zwycięstwo Departamentu Sprawiedliwości, który agresywnie stara się blokować umowy, które uważa za antykonkurencyjne.
Departament Sprawiedliwości w swoim marcowym pozwie stwierdził, że przejęcie przez JetBlue tanich linii lotniczych zmusi „dziesiątki milionów” pasażerów do płacenia wyższych cen poprzez wyeliminowanie Spirita i „około połowy wszystkich miejsc w ultra tanich liniach lotniczych” w Stanach Zjednoczonych. „. przemysł.”
Akcje Spirit spadły po ogłoszeniu decyzji i spadły o 60%, podczas gdy akcje JetBlue oscylowały pomiędzy wzrostami i stratami.
Żadna z linii lotniczych nie skomentowała od razu tej decyzji.
Zobacz listę…
Akcje Spirit Airlines i JetBlue Airways rosną po tym, jak sędzia federalny zablokował proponowaną fuzję przewoźnika.
Decyzja ta stawia nowojorską spółkę JetBlue przed kolejnymi krokami, ponieważ wyznacza nowemu dyrektorowi generalnemu Joannie Geraghty zadanie skierowania linii lotniczej na nową ścieżkę. Geraghty został ogłoszony następcą dyrektora generalnego Robina Hayesa po tym, jak na początku tego miesiąca oznajmił, że odchodzi na emeryturę.
JetBlue stwierdziło, że dostęp do podobnej floty samolotów Airbus firmy Spirit umożliwi jej szybki rozwój w sytuacji niedoboru samolotów i pilotów, co zdaniem spółki oznacza konieczność konkurowania z większymi liniami lotniczymi. Linia lotnicza działa w niezwykle zatłoczonej przestrzeni powietrznej Nowego Jorku i innych miast i planowała wykorzystać Spirit jako sposób na dotarcie do większej liczby tras i pasażerów.
W poprzednich latach konsolidacji United, Delta, American i Southwest kontrolowały około trzech czwartych rynku krajowego.
JetBlue planował przeprojektować swoje żółte samoloty Spirit, usuwając oznakowanie i siedzenia z przepełnionych samolotów, aby zapewnić bardziej model z pełnym zakresem usług.
„Chociaż samoloty Spirit nie zostaną od razu przemalowane na żółto jak samoloty JetBlue, z chwilą fuzji Spirit i JetBlue nie będą już konkurentami” – napisał Young w swojej decyzji.
W ostatnich latach Spirit szybko się rozwinął, oferując tanie bilety i opłaty za wszystko inne, od przydziału miejsc po bagaż podręczny.
To najświeższa wiadomość. . Prosimy o ponowne sprawdzenie aktualizacji
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.