Dotyczy to nawet amerykańskich konsumentów, chociaż stosunkowo niewiele rosyjskiego eksportu dociera do wybrzeży USA.
„To rynek globalny”, powiedział Tom Cluza, globalny szef analizy energetycznej w Oil Price Information Service, która śledzi dane dotyczące gazu dla AAA. Musimy bardziej konkurować o dostępną nieskażoną rosyjską ropę”.
„Wyłączenie niektórych rosyjskich banków z systemu Swift może zakłócić dostawy ropy, ponieważ kupujący i sprzedający próbują wymyślić, jak poradzić sobie z nowymi przepisami”, powiedział Andrew Lebow, konsultant branżowy, w niedzielnej notatce skierowanej do klientów. „Konkluzja: brak finansowania, brak ropy”.
Kolejna obawa dla handlowców: jak bezpiecznie transportować tankowce do rosyjskich portów po ropę.
„Brak tankowców oznacza brak ropy” – powiedział Kloza.
Złączony
Diesel po raz pierwszy od ośmiu lat osiągnął w weekend 4 dolary za galon. Chociaż niewielu Amerykanów jeździ samochodami z silnikami wysokoprężnymi, większość dużych ciężarówek z nich korzysta. Prawie wszystkie towary sprzedawane w Stanach Zjednoczonych są w pewnym momencie przewożone ciężarówkami.
dobra
Choć rosyjska gospodarka koncentruje się na eksporcie energii, nie są to jedyne rosyjskie produkty wykorzystywane przez Zachód. Stany Zjednoczone kupiły w zeszłym roku towary z Rosji o wartości około 25 miliardów dolarów, nie licząc ropy naftowej o wartości 4,8 miliarda dolarów. To może wydawać się dużo, ale zakupy inne niż ropę stanowią nieco ponad połowę tego, co amerykańscy klienci kupili w malutkiej Tajlandii w zeszłym roku.
Towary takie jak pszenica i drewno są głównym rosyjskim eksportem, a ceny te wzrosły również na światowych rynkach towarowych. Rosja jest także znaczącym eksporterem metali nieszlachetnych, takich jak aluminium, pallad, nikiel i tytan. Pallad jest używany w samochodach, telefonach komórkowych, a nawet w plombach dentystycznych. Nikiel jest używany do produkcji akumulatorów stalowych i elektrycznych. Tytan jest ważny dla produktów lotniczych, w tym samolotów komercyjnych.
Poniedziałkowa notatka Karstena Brzeskiego, globalnego szefa makroekonomii, stwierdziła, że niepewność co do podaży tych produktów i wyższe ceny na rynkach towarowych mogą spowodować „dalsze zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, które już chwieją się po pandemii i niedoborach półprzewodników”. Dla ING Research. Może również podnieść ceny, ponieważ niedobór chipów komputerowych jest głównym czynnikiem napędzającym ceny nowych i używanych samochodów do rekordowych poziomów.
„Globalnie wyższe ceny surowców zaostrzą już istniejącą presję inflacyjną” – powiedział Brzeski.
Karmiony
Jednak wojna może również spowodować, że Rezerwa Federalna Stanów Zjednoczonych i inne banki centralne faktycznie wycofają swoje wysiłki, aby powstrzymać inflację poprzez podniesienie stóp procentowych. Niepewność co do ogólnego wpływu ekonomicznego może sprawić, że regulatorzy będą bardziej ostrożni.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.