Chiński sektor pojazdów elektrycznych wykorzystuje rynki zagraniczne pomimo rosnącego zachodniego protekcjonizmu

Bądź na bieżąco dzięki bezpłatnym aktualizacjom

Chiński sektor pojazdów elektrycznych zaczął pozyskiwać większe finansowanie z rynków zagranicznych, a akcje producenta pojazdów elektrycznych Zeekr wzrosły w piątek o 34 procent w ramach największej amerykańskiej oferty publicznej chińskiej firmy od 2021 roku.

Na znak poprawy nastrojów inwestorów w stosunku do akcji powiązanych z Chinami firma z siedzibą w Hangzhou, wydzielona z prywatnej chińskiej grupy Geely Group, zebrała w Nowym Jorku 441 mln dolarów ze sprzedaży 21 mln amerykańskich akcji depozytowych. Jego cena znajdowała się na szczycie zakresu od 18 do 21 dolarów i została zamknięta na poziomie 28,26 dolarów.

Zeekr zadebiutował w obliczu nowych barier handlowych, które Stany Zjednoczone i Europa mają nałożyć na czystą technologię produkowaną w Chinach. Oczekuje się, że administracja Bidena podniesie we wtorek cła na import chińskich pojazdów elektrycznych z 25 do 100 procent. Komisja Europejska bada import samochodów elektrycznych z Chin i powszechnie oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach podniesie cła.

Apetyt inwestorów na chińskie spółki z branży czystych technologii wkrótce zostanie ponownie wystawiony na próbę. Horizon Robotics, grupa zajmująca się projektowaniem chipów do pojazdów autonomicznych z siedzibą w Pekinie, która w 2022 r. nawiązała współpracę z Volkswagenem, oraz jej rywalem Black Sesame Technologies, na początku tego roku złożyły oferty publiczne na giełdzie w Hongkongu. CATL, największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych, powoli realizuje sprzedaż swoich udziałów w Hongkongu, mając na celu przyciągnięcie swoich klientów jako interesariuszy.

Perspektywy chińskich producentów samochodów w Europie i Stanach Zjednoczonych są wysoce niepewne. Urzędnicy w Waszyngtonie i Brukseli wahają się między potrzebą większej ilości chińskiej technologii, aby osiągnąć swoje cele związane ze zmianami klimatycznymi, a chęcią zapobiegania temu ze względu na bezpieczeństwo narodowe i gospodarcze.

READ  Apple ma duży problem z fabryką iPhone'ów swojego dostawcy w Chinach

W Chinach branża pojazdów elektrycznych jest bardzo konkurencyjna i nadal wykazuje silny wzrost, a sprzedaż wzrosła o ponad 30 procent w pierwszych czterech miesiącach roku. W pierwszej połowie kwietnia sprzedaż pojazdów wyłącznie elektrycznych i hybrydowych po raz pierwszy stanowiła ponad połowę sprzedaży nowych pojazdów w Chinach, podkreślając upadek branży produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi.

Notowanie Zeekra na giełdzie i fala IPO chińskich pojazdów elektrycznych stanowią również zmianę po okresie napiętych stosunków między USA a Chinami i rygorystycznych zasad dotyczących notowań transgranicznych, które skutecznie zamroziły chiński plan IPO.

Analitycy twierdzą, że w tym roku warunki rynkowe dla zagranicznych chińskich akcji uległy poprawie. Indeks referencyjny Hang Seng w Hongkongu wzrósł o 24 procent od najniższego poziomu w styczniu, podczas gdy indeks Nasdaq Golden Dragon China Index, który śledzi 69 chińskich spółek notowanych na giełdzie w USA, w tym start-upy zajmujące się samochodami elektrycznymi, Xpeng i Li Auto, wzrósł. Ponad 20 procent od styczniowych minimów.

Losy trzech start-upów zajmujących się pojazdami elektrycznymi są mieszane od czasu ich notowania na giełdzie – akcje Li Auto odnotowały wzrost o 66 procent, podczas gdy akcje Xpeng i Nio są notowane poniżej cen IPO.

„Biorąc pod uwagę poprawiające się nastroje, apetyt i popyt na chińskie IPO w rozwijających się branżach powinny być lepsze niż wcześniej” – powiedział Jerry Wu, główny zarządzający funduszem w Polar Capital China Stars Fund. Jednocześnie inwestorzy będą szukać niższych wycen ze względu na nasilającą się konkurencję na chińskim rynku motoryzacyjnym oraz spowolnienie rozprzestrzeniania się pojazdów elektrycznych w Europie i Stanach Zjednoczonych – dodał.

Mogło tak być w przypadku Zeekr, który opóźnił wejście na giełdę po tym, jak od czasu publikacji prospektu emisyjnego w listopadzie zeszłego roku starał się wzbudzić zainteresowanie. Jej oferta „tym razem nie została dobrze przyjęta, tyle możemy powiedzieć”. [the company’s] „Wycena spadła” – stwierdziła Wendy Chen, główny analityk inwestycyjny w GAM Investments z siedzibą w Hongkongu. „Teraz [Zeekr has] Dobry moment i dobra historia.

W pierwszej ofercie publicznej wyceniono spółkę na około 5,1 miliarda dolarów, czyli o około 60 procent mniej niż wartość 13 miliardów dolarów, którą producent samochodów oszacował, gdy w zeszłym roku zebrał 750 milionów dolarów. Główni inwestorzy, w tym notowana na giełdzie w Hongkongu jednostka samochodowa Geely, posiadali dwie trzecie oferowanych akcji. To pozostawiło mniej akcji dostępnych dla inwestorów na otwartym rynku, co doprowadziło do „nierównowagi podaży i popytu”, a tym samym „pozytywnej reakcji” kupujących, powiedział jeden z bankierów, który pracował nad transakcją.

Notowanie Zeekra na giełdzie to najnowsza oferta publiczna, która stanowi miarę sukcesu Geely w korzystaniu z rynków publicznych w miarę wchodzenia na kosztowną działalność polegającą na opracowywaniu pojazdów elektrycznych.

Ceny akcji jednostek Geely Volvo, marki pojazdów elektrycznych Polestar, Lotus Technology i ECARX spadły średnio o 60 procent od czasu ich notowania na giełdzie.

Analitycy kwestionują plany firmy dotyczące finansowania działalności za pośrednictwem rynków publicznych przy tak niskich wycenach, gdy w nadchodzących latach stanie ona w obliczu znacznych potrzeb inwestycyjnych w zakresie pojazdów elektrycznych, systemów autonomicznej jazdy i oprogramowania.

Geely odmówił komentarza.

Dodatkowe raporty Andy’ego Lin z Hongkongu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *