Lot Singapore Airlines: jedna osoba nie żyje, a dziesiątki rannych w wyniku poważnych zakłóceń

BANGKOK (AP) – Samolot Singapore Airlines wpadł w silne turbulencje nad Oceanem Indyjskim i spadł na wysokość około 1800 metrów w ciągu około trzech minut – poinformował we wtorek przewoźnik. Zginął Brytyjczyk, a władze podały, że dziesiątki pasażerów zostało rannych, niektórzy poważnie.

Urzędnik lotniska powiedział, że 73-letni mężczyzna mógł mieć zawał serca, chociaż nie zostało to potwierdzone. Jego nazwisko nie zostało od razu ujawnione.

Lot Boeingiem 777 został przekierowany z lotniska Heathrow w Londynie do Singapuru, z 211 pasażerami i 18 załogą, i wylądował podczas sztormowej pogody w Bangkoku.

Brytyjski pasażer Andrew Davies powiedział Sky News, że lampka informująca o zapięciu pasów bezpieczeństwa świeciła się, ale członkowie załogi nie mieli wystarczająco dużo czasu, aby usiąść na swoich miejscach.

„Każdy członek personelu pokładowego, którego widziałem, odniósł takie czy inne obrażenia, być może ranę głowy” – powiedział Davis. „Jeden z nich miał bóle pleców i wyraźnie go bolało”.

„Niektórzy ludzie uderzyli głową w górną część bagażnika i zrobili w niej wgniecenie” – powiedział ABC News Zaffran Azmir, 28-letni student, który był w samolocie. „Uderzyli w miejsca, gdzie świeciły się światła maski są i rozbijane prosto w nie.”

Kittipong Kittikashorn, dyrektor generalny lotniska Suvarnabhumi, powiedział na konferencji prasowej, że nagłe lądowanie miało miejsce w czasie podawania pasażerom jedzenia.

Dodał, że siedmiu pasażerów zostało poważnie rannych, a 23 pasażerów i dziewięciu członków załogi odniosło umiarkowane obrażenia. Szesnaście osób z mniej poważnymi obrażeniami otrzymało pomoc w szpitalu, a 14 osób udzielono pomocy na lotnisku. Dodał, że wygląda na to, że Brytyjczyk przeszedł zawał serca, ale władze medyczne muszą to potwierdzić.

Z późniejszego oświadczenia szpitala Samitivej Srinakarin wynika, że ​​udzielono tam pomocy 71 osobom, w tym sześć zostało ciężko rannych. Nie było żadnego wyjaśnienia tej rozbieżności.

READ  Silne trzęsienie ziemi uderza w południowo-wschodni Tajwan, raniąc 146

Dane śledzenia zebrane przez FlightRadar24 i przeanalizowane przez Associated Press pokazują, że lot SQ321 Singapore Airlines leciał na wysokości 37 000 stóp (11 300 metrów).

Według danych, w pewnym momencie Boeing 777-300ER nagle i gwałtownie opadł na wysokość 9400 metrów w ciągu około trzech minut. Następnie samolot pozostawał na wysokości 31 000 stóp (9400 metrów) przez mniej niż 10 minut, po czym zmienił kurs i wylądował w Bangkoku niecałe pół godziny później.

Do twardego lądowania doszło, gdy samolot znajdował się nad Morzem Andamańskim w pobliżu Birmy. Następnie samolot wysłał „skrzeczący kod” 7700, który jest międzynarodowym sygnałem alarmowym.

Szczegóły pogody nie były od razu dostępne.

Większość ludzi kojarzy turbulencje z silnymi burzami, ale najniebezpieczniejszym typem są tak zwane turbulencje czystego powietrza. Uskok wiatru może wystąpić w chmurach cirrus lub nawet w czystym powietrzu w pobliżu burz, gdzie różnice temperatur i ciśnienia tworzą potężne prądy szybko poruszającego się powietrza.

Problem turbulencji uwydatniono w grudniu, kiedy łącznie 41 osób podróżujących dwoma oddzielnymi lotami w Stanach Zjednoczonych, które doświadczyły turbulencji, odniosło obrażenia lub otrzymało pomoc medyczną w ciągu dwóch kolejnych dni.

Według raportu amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu z 2021 r. turbulencje były przyczyną 37,6% wszystkich wypadków, które miały miejsce w głównych komercyjnych liniach lotniczych w latach 2009–2018. Federal Aviation Administration, kolejna agencja rządowa USA, podała po grudniowych incydentach, że w latach 2009–2021 doszło do 146 poważnych wypadków i obrażeń spowodowanych turbulencjami.

NTSB zapowiedziała, że ​​wyśle ​​zespół, który będzie wspierał śledztwo Singapuru w sprawie incydentu.

Boeing złożył kondolencje rodzinie zmarłego i oświadczył, że jest w kontakcie z Singapore Airlines „i jest gotowy je wesprzeć”. Szerokokadłubowy Boeing 777 to koń pociągowy przemysłu lotniczego, wykorzystywany głównie w lotach długodystansowych przez linie lotnicze na całym świecie. 777-300ER to większy samolot dwukadłubowy, który może przewozić więcej pasażerów niż poprzednie modele.

READ  Kate Middleton w zaskakujący sposób wyznaje jedną ze swoich ulubionych potraw

Singapore Airlines, flagowy przewoźnik miasta-państwa, obsługuje 22 samoloty w ramach swojej floty liczącej ponad 140 samolotów. Spółka dominująca linii lotniczych jest w większości własnością singapurskiej państwowej grupy inwestycyjnej Temasek i obsługuje także tanie linie lotnicze Scoot.

Minister transportu Tajlandii Surya Jongroongruangkit powiedział, że Singapur wyśle ​​kolejny samolot, aby zabrać osoby, które będą mogły podróżować. Przyleciała do Bangkoku we wtorek wieczorem.

Minister transportu Singapuru Chee Hong Tat napisał w poście na Facebooku, że jego ministerstwo oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych Singapuru, a także Urząd Lotnictwa Cywilnego i urzędnicy lotniska Changi wraz z pracownikami linii lotniczych „zapewniają wsparcie pasażerom dotkniętym katastrofą i ich rodzinom”. „

Biuro Śledcze Ministerstwa Bezpieczeństwa Transportu oświadczyło, że jest w kontakcie ze swoim tajskim odpowiednikiem i wyśle ​​śledczych do Bangkoku.

Singapore Airlines podały, że narodowości pasażerów to 56 Australijczyków, dwóch Kanadyjczyków, jeden Niemiec, trzech Hindusów, dwóch Indonezyjczyków, jeden z Islandii, czterech z Irlandii, jeden Izraelczyk, 16 Malezyjczyków, dwóch z Birmy, 23 z Nowej Zelandii i pięciu Filipińczyków . 41 z Singapuru, jeden z Korei Południowej, dwa z Hiszpanii, 47 z Wielkiej Brytanii i cztery z USA.

___

Współautorzy prasy Elaine Ng z Kuala Lumpur w Malezji i Jon Gambrell z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *