Upadek Fiskera, startupu zajmującego się pojazdami elektrycznymi: kompleksowy harmonogram

Henrik Fisker wyobraził sobie kiedyś kwitnące imperium samochodów elektrycznych w startupie, który nazwał jego imieniem, a którym miał kierować SUV Ocean. Jednak w tej wizji zaczynają pojawiać się pęknięcia, gdy w 2023 r. ocean wypłynie na drogę.

Fisker kilkakrotnie obniżał cele produkcyjne, nie osiągał celów sprzedażowych i zwalniał pracowników. Co więcej, jego SUV Ocean był nękany problemami z oprogramowaniem i mechaniką, przez co dla niektórych nie działał. Dodaj irytujące hamulce, nagłe przerwy w dostawie prądu i nieotwierające się drzwi, aby wyświetlić listę problemów, które doprowadziły do ​​wielokrotnych dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa i ostatecznie do tymczasowego wstrzymania produkcji w celu pozyskania nowego kapitału.

Wszystko to i jeszcze więcej zmusiło Fiskera do złożenia wniosku o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11, rozpoczynając niepomyślny okres dla startupu noszącego jego nazwę. Oto harmonogram wydarzeń, które doprowadziły producenta samochodów do tego punktu.

2023

Fisker nie osiągnął celu produkcyjnego na drugi kwartał

7 lipca W drugim kwartale 2023 r. producent samochodów wyprodukował 1022 SUV-y marki Ocean, o kilkaset pojazdów mniej niż prognozowano, że wyprodukuje od 1400 do 1700 pojazdów elektrycznych.

Fisker sprzedawał zamienne papiery wartościowe w celu finansowania działalności

10 lipca – Fisker ogłosił plany sprzedaży zadłużenia zamiennego o wartości 340 milionów dolarów, spodziewając się, że wpływy netto osiągną poziom 296,7 miliona dolarów. Producent samochodów oświadczył, że planuje wykorzystać fundusze na wsparcie ogólnej działalności korporacyjnej i dodać dodatkową linię akumulatorów, aby „wspierać rozwój” w 2024 r. i później. Jak podała spółka, pieniądze zostaną również wykorzystane na wydatki inwestycyjne i rozwój przyszłych produktów.

Obniż cel produkcyjny

1 grudzień -Fisker obniżył swoje roczne wytyczne dotyczące produkcji, próbując uwolnić 300 milionów dolarów kapitału obrotowego. Firma podała, że ​​w 2023 r. spodziewa się wyprodukować około 10 000 pojazdów. Wytyczne dotyczące produkcji stanowią zaledwie jedną czwartą optymistycznej prognozy Fiskera sprzed roku.

2024

Fisker miał trudności z osiągnięciem wewnętrznych celów sprzedażowych

1 Stycznia – Fisker pozostaje daleki od założonego celu, jakim jest dostarczanie 300 elektrycznych SUV-ów dziennie na całym świecie. Startup zajmujący się pojazdami elektrycznymi spędził większość grudnia na dążeniu do osiągnięcia wewnętrznego celu sprzedaży na poziomie 100–200 pojazdów dziennie w Ameryce Północnej, gdzie zlokalizowana jest większość jego zapasów i działań sprzedażowych. Cena Fiskera spadła znacznie poniżej tego celu, często sprzedając tu od jednego do dwóch tuzinów SUV-ów marki Ocean dziennie.

READ  Gubernator Kalifornii podpisuje historyczną ustawę o ujawnianiu informacji klimatycznych

SUV Ocean został zbadany pod kątem skarg dotyczących utraty hamowania

15 stycznia – Federalne organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa wszczęły dochodzenie w sprawie pierwszego samochodu elektrycznego Fiskera z powodu problemów z hamulcami. Właściciele złożyli do NHTSA 19 skarg dotyczących różnych problemów, od brakujących hamulców i problemów ze skrzynią biegów, po niemożność otwarcia drzwi kierowcy od wewnątrz i dwa przypadki nagłego oderwania maski samochodu na autostradzie.

Właściciele od miesięcy zgłaszali nagłe przerwy w dostawie prądu i problemy z hamulcami

9 lutego — Od czasu dostarczenia pierwszej floty SUV-ów Fisker Ocean klienci zgłosili ponad 100 różnych przypadków przerw w dostawie prądu. Firma powiedziała TechCrunch, że według niej takie problemy są rzadkie i że rozwiązała „prawie wszystkie problemy” dzięki aktualizacjom oprogramowania. Klienci zgłaszali również nagłą utratę siły hamowania, problemy z kluczykami powodujące zamykanie się w pojeździe lub wysiadanie z niego, czujniki w fotelach nie wykrywające obecności kierowcy oraz nagłe odpadanie przedniej maski SUV-a przy dużych prędkościach.

Po złożeniu skarg federalni wszczęli drugie dochodzenie w sprawie SUV-a Ocean

16 lutego – Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wszczęła drugie dochodzenie w sprawie Fisker’s Ocean SUV, startującego w branży pojazdów elektrycznych, po otrzymaniu przez agencję Cztery skargi O nieoczekiwanym przewróceniu się samochodu, w tym o jednej kontuzji. Firma powiedziała TechCrunch, że „w pełni współpracuje” z agencją bezpieczeństwa.

Fisker zwolnił 15% pracowników

29 lutego – Fisker ogłosił plan zwolnienia 15% siły roboczej On mówi Prawdopodobnie nie będzie miała wystarczającej ilości gotówki, aby przetrwać następne 12 miesięcy. Firma twierdzi, że próbuje znaleźć sposób na zebranie tych pieniędzy, przechodząc ze sprzedaży bezpośredniej na model detaliczny.

Produkcja została tymczasowo wstrzymana, a w banku pozostało jedynie 121 milionów dolarów

18 marca Fisker ogłosił, że wstrzymuje produkcję SUV-a Ocean na sześć tygodni w związku z potrzebą zastrzyku gotówki. W swoim wniosku regulacyjnym firma podała, że ​​na dzień 15 marca posiadała zaledwie 121 milionów dolarów w gotówce i jej ekwiwalentach, z czego 32 miliony dolarów były ograniczone lub niedostępne natychmiast. Fisker powiedział również, że saldo jego zobowiązań wynosi 182 miliony dolarów i że istnieją „poważne wątpliwości”, czy będzie w stanie kontynuować działalność bez pozyskiwania nowego kapitału.

READ  Apollo, Blackstone jest zadowolony z surowszych zasad banku

Fisker stracił umowę z Nissanem, narażając pieniądze na pomoc finansową

25 marca Negocjacje między Fiskerem a dużym producentem samochodów – uważanym za Nissana – w sprawie potencjalnej inwestycji i współpracy zostały zakończone, co zagraża oddzielnym krótkoterminowym wysiłkom w zakresie finansowania ratunkowego. Fisker ujawnił w dokumencie regulacyjnym, że producent samochodów zakończył negocjacje 22 marca, ale nie wyjaśnił dlaczego. Firma musiała jednak kontynuować negocjacje w ramach jednego z końcowych warunków obligacji zamiennej o wartości 150 milionów dolarów.

Obrót został zawieszony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Nowym Jorku

25 marca – Giełda nowojorska zawiesiła obrót akcjami Fisker i podjęła decyzję o wycofaniu spółki z giełdy, ponieważ „nie nadawała się już do notowania” ze względu na „nienormalnie niski” poziom cen.

Fisker na miesiące stracił rachubę wielomilionowych płatności klientów

27 marca – Fisker tymczasowo stracił kontrolę nad wielomilionowymi płatnościami klientów, rozszerzając dostawy, co spowodowało audyt wewnętrzny, który rozpoczął się w grudniu i trwał miesiące. Według trzech osób zaznajomionych z wewnętrznym kryzysem płatniczym, Fisker miał trudności z monitorowaniem tych transakcji, które obejmowały zaliczki, a w niektórych przypadkach pełną cenę pojazdów, ze względu na luźne wewnętrzne procedury ich śledzenia. W kilku przypadkach dostarczyła pojazdy, nie pobierając w ogóle żadnej formy płatności.

Nowa runda zwolnień w celu „zachowania płynności”

29 kwietnia – Fisker Inc. Jak wynika z wewnętrznej wiadomości e-mail, do której dotarł TechCrunch, start-up zajmujący się pojazdami elektrycznymi zwalnia więcej pracowników, aby „oszczędzać gotówkę”, zgodnie z planem ogłoszonym tydzień temu. Jak wynika z dokumentów regulacyjnych amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Fisker spodziewa się ubiegać się o ochronę przed upadłością w ciągu najbliższych 30 dni, jeśli nie będzie w stanie zapewnić tych środków.

Firma Fisker Solid Engineering

3 maja – Fisker przestał płacić firmie inżynieryjnej, która pomogła opracować Pear, tani pojazd elektryczny dla mas, oraz Alaskę, która umożliwiła Fiskerowi wejście na rynek gorących pickupów. Firma oskarża również Fiskera o nielegalne przechowywanie własności intelektualnej związanej z tymi pojazdami.

Fisker Ocean staje przed czwartym federalnym dochodzeniem w sprawie bezpieczeństwa

10 maja – Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła czwarte dochodzenie w sprawie SUV-a Fisker Ocean w celu zbadania licznych zarzutów dotyczących „niezamierzonego automatycznego hamowania awaryjnego”. W ośmiu skargach zarzuca się właścicielom nagłe uruchomienie automatycznego systemu hamowania awaryjnego w momentach, gdy na drodze ich pojazdów nie było innych pojazdów ani przeszkód.

READ  Twoja lokalizacja Starbucks Go-to Bay Area może być zamknięta na czas nieokreślony

Setki pracowników chodzą na skróty, aby utrzymać działanie pojazdów elektrycznych

29 maja – W ostatnim tygodniu maja zwolniono setki dodatkowych pracowników, chcąc utrzymać się na rynku, podczas gdy producent samochodów w dalszym ciągu szuka finansowania, przejęć lub przygotowuje się do bankructwa. Jeden obecny pracownik i zwolniony pracownik oszacowali, że w firmie pozostało zaledwie około 150 osób.

Wewnątrz załamania Fiskera

31 maja Droga Fiskera do ostatecznej ruiny mogła rozpocząć się i zakończyć na wadliwym SUV-ie Ocean, który był pełen problemów mechanicznych i programowych. Ale było ono naznaczone arogancją, walką o władzę i powtarzającymi się niepowodzeniami w ustaleniu podstawowych procesów, które są niezbędne dla każdego producenta samochodów.

Ocean SUV ogłosił pierwsze wycofanie

12. czerwca – Według nowych informacji opublikowanych przez NHTSA, firma Fisker po raz pierwszy wycofała SUV Ocean ze względu na problemy z lampkami ostrzegawczymi. Na desce rozdzielczej lampki ostrzegawcze hamulców, stopu i układu przeciwblokującego są wyświetlane w niewłaściwym rozmiarze czcionki, a czasami w złym kolorze, co czyni je niezgodnymi z federalnymi normami bezpieczeństwa pojazdów silnikowych. Agencja twierdzi również, że „podczas cyklu zapłonu nie zapala się wiele lampek ostrzegawczych”.

Fisker ogłosił upadłość

18 czerwca — Po roku prób utrzymania się na rynku Fisker złożył wniosek o ochronę przed upadłością na mocy rozdziału 11. Kalifornijska firma szukała porozumienia z innym producentem samochodów, podejmując ostatnią próbę ratowania firmy. Z dokumentów wynika, że ​​spółka oszacowała swoje aktywa na 500–1 miliard dolarów, a zobowiązania na 100–500 milionów dolarów.

Fisker poniósł porażkę, ponieważ nie był gotowy, aby zostać firmą samochodową

18 czerwca – Po swoim bankructwie Fisker oświadczył, że będzie kontynuować „ograniczoną działalność”, w tym „utrzymywanie programów dla klientów i wypłacanie w przyszłości wynagrodzeń potrzebnym dostawcom”. Innymi słowy, będzie nadal prowadzić podstawową działalność, jeśli znajdzie się chętny nabywca aktywów, które oferuje do sprzedaży w sprawie z rozdziału 11.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *