Akcje Boeinga spadają po tym, jak dyrektor finansowy wycofuje się z docelowych przepływów pieniężnych na 2024 rok

(Bloomberg) – Zaledwie kilka miesięcy po zakończeniu pięcioletniej przerwy Boeing po raz kolejny zaprzestał dostarczania samolotów klientom w Chinach, co stanowi nową przeszkodę w wysiłkach firmy mających na celu przywrócenie nadszarpniętej reputacji.

Najczęściej czytane w Bloombergu

Zawieszenie wynika z wniosków chińskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego o dodatkowe informacje dotyczące baterii używanych w rejestratorach rozmów w kokpicie, powiedział Brian West, dyrektor finansowy Boeinga, na czwartkowej konferencji Wolf Research.

W rezultacie Boeing w ostatnim czasie nie dostarczał samolotów do Chin, pozbawiając producenta samolotów głównego źródła środków finansowych. Oczekuje się, że całoroczne przepływy pieniężne w 2024 r. będą ujemne, co odwróci poprzednie prognozy dotyczące dodatniej generacji gotówki w całym roku, powiedział West.

West powiedział, że „nie będzie żadnego kroku naprzód” w dostawach samolotów w drugim kwartale.

Wiadomości o zawieszeniu działalności w Chinach i słabych perspektywach finansowych spowodowały, że w czwartek akcje Boeinga na giełdzie w Nowym Jorku spadły o 7,6%, co stanowi największy wzrost od ponad czterech miesięcy. Akcje spółki spadły w tym roku o 34%, co stanowi drugi najgorszy wynik w indeksie Dow Jones Industrial Average.

Napad z chińskim organem regulacyjnym ds. bezpieczeństwa lotniczego stanowi nowy front bojowy dla Boeinga, który stara się dojść do siebie po styczniowym wypadku, w wyniku którego panel kadłuba samolotu 737 MAX eksplodował w trakcie lotu.

Producent samolotów spotkał się z krytyką organów regulacyjnych, ustawodawców i linii lotniczych, ponieważ incydent uwydatnił uchybienia w zakresie jakości i bezpieczeństwa w jego fabrykach i doprowadził do rychłego odejścia dyrektora generalnego Dave’a Calhouna, a także odejścia prezesa Larry’ego Kellnera i prezesa zarządu . Działalność w zakresie samolotów komercyjnych.

Oczekuje się, że w przyszłym tygodniu firma przedstawi Federalnej Administracji Lotnictwa USA kompleksowy plan usunięcia luk w produkcji. Według osób zaznajomionych ze sprawą administrator FAA Michael Whitaker ma poinformować legislatorów o planie Boeinga 4 czerwca.

READ  USA poszukuje dokumentów pomocy kierowcy od Tesli; Spółka podnosi prognozę nakładów inwestycyjnych

Dostawy do Chin są istotnym źródłem gotówki dla producenta samolotów. Rynek ma również kluczowe znaczenie dla kurczących się zapasów samolotów 737 MAX Boeinga, które zostały już zbudowane w związku z globalnym uziemieniem spowodowanym dwoma śmiertelnymi wypadkami w latach 2018 i 2019 oraz następującą po nich pandemią Covid-19.

Boeing wznowił dostawy samolotów 737 MAX do Chin dopiero w styczniu, prawie pięć lat po tym, jak Pekin uziemił samolot po dwóch śmiertelnych katastrofach w Indonezji i Etiopii.

W kwietniu West powiedział, że w miarę ponownego wzrostu dostaw firma wygeneruje wolne przepływy pieniężne w wysokości „niskich miliardów dolarów” przez cały rok. Oczekiwał także, że spalanie gotówki w drugim kwartale będzie systematycznie się poprawiać.

Powiedział w czwartek, że straty gotówkowe Boeinga w bieżącym okresie będą podobne lub gorsze niż w pierwszym kwartale, kiedy Boeing przekroczył prawie 4 miliardy dolarów.

Wstrzymanie dostaw w Chinach i powolne tempo produkcji 737 MAX zrównają dostawy samolotu w drugim kwartale z pierwszymi trzema miesiącami roku, powiedział West. Boeing dostarczył w tym okresie 83 samoloty, najmniej od połowy 2021 roku.

Nadchodzi poprawa

West powiedział, że pomimo niepowodzenia przepływy pieniężne w drugiej połowie roku staną się dodatnie, wraz ze wzrostem produkcji 737 i rozpoczęciem ulepszeń w fabrykach.

„Nasze wyniki operacyjne i finansowe będą się poprawiać i przyspieszać w trzecim i czwartym kwartale” – powiedział West. „Rozumiem, że każdy chce, żeby wszystko szło szybciej, ale jest to proces długotrwały i musimy zachować dyscyplinę”.

West powiedział, że firma nadal spodziewa się uzyskać certyfikat dla swojego szerokokadłubowego modelu 777X w 2025 r. Niektórzy klienci obawiali się, że ten model – spóźniony już o pięć lat – może ulec dalszemu opóźnieniu ze względu na liczne problemy Boeinga. West powiedział, że firma boryka się również z problemami w dostawach części zamiennych do 787, w tym wymienników ciepła i siedzeń, chociaż problemy te nie będą miały wpływu na ogólny harmonogram dostaw modelu szerokokadłubowego.

READ  Notowania akcji ONDO osiągnęły najwyższy poziom w historii: czy warto inwestować już dziś?

West powiedział, że pozostaje optymistą i wierzy, że Boeing może „coś zrobić” z Spirit AeroSystems Holdings Inc. W drugim kwartale ponownie zintegrować swój najważniejszy zasób. Powiedział, że choć „nie ma żadnych niepewnych kwestii” w sprawie finansowania transakcji, spółce zależy na utrzymaniu ratingu kredytowego na poziomie inwestycyjnym.

Straty gotówkowe Boeinga w pierwszym kwartale skłoniły agencję ratingową Moody’s do obniżenia ratingu kredytowego firmy do granicy. Następnie producent samolotów zebrał 10 miliardów dolarów ze sprzedaży obligacji.

— Z pomocą Allison Verseril.

Najczęściej czytane w Bloomberg Businessweek

©2024 Bloomberg L.P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *