Amerykańscy śledczy twierdzą, że samolotowi pozwolono na lot pomimo włączenia świateł ostrzegawczych podczas trzech poprzednich lotów.
Linie lotnicze Alaska Airlines zezwoliły na lot samolotowi Boeing, który w tym tygodniu uległ eksplozji w powietrzu, pomimo ostrzeżeń emitowanych przez system ciśnieniowy w kabinie.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu, główna krajowa komisja dochodzeniowa zajmująca się badaniem wypadków, poinformowała w poniedziałek, że podczas trzech lotów w zupełnie nowym Boeingu 737 MAX 9 zgasły światła ostrzegawcze. Ostrzeżenia pojawiły się dwa kolejne dni, zanim w piątek samolot uległ straszliwej eksplozji.
Fakt, że firma uziemiła samolot nad Pacyfikiem na Hawaje ze względu na ostrzeżenia, kontynuując lot nad lądem, rodzi pytanie, czy samolot w ogóle powinien znajdować się w powietrzu.
Korek zakrywający miejsce pozostawione na drzwi awaryjne wyrwał się z samolotu, gdy leciał na wysokości 4800 metrów (16 000 stóp) nad Oregonem.
Jennifer Homendy, szefowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, powiedziała, że ekipy konserwacyjne sprawdziły samolot i dopuściły go do lotu, ale linia lotnicza zdecydowała się nie używać go na długiej trasie na Hawaje drogą wodną, aby mógł „bardzo szybko wrócić na lotnisko”. gdyby samolot się rozbił. Lampka ostrzegawcza zapaliła się ponownie.
Piątkowy samolot leciał z Oregonu do południowej Kalifornii i wrócił do Portland bez poważnych obrażeń wśród 171 pasażerów i sześciu członków załogi.
United Airlines i Alaska Airlines poinformowały, że w kilku samolotach Boeing 737 MAX 9 znalazły luźne części, co wzbudziło nowe obawy wśród ekspertów branżowych dotyczące procesu produkcji samolotów pasażerskich.
Federalna Administracja Lotnicza (FAA), która reguluje branżę w Stanach Zjednoczonych, uziemiła 171 samolotów Max 9 na całym świecie po tym, jak w piątek panel kabiny zestrzelił w powietrzu samolot obsługiwany przez Alaskę, zmuszając pilotów do awaryjnego lądowania.
United oświadczyło w poniedziałek, że podczas wstępnych inspekcji „znalazło śruby wymagające dodatkowego dokręcenia”.
Alaska podała, że wstępne raporty techników wskazywały, że w niektórych samolotach pojawiły się „luźne urządzenia” podczas przeprowadzania inspekcji swojej floty.
Wszystkie samoloty Max 9 zostały uziemione
Panel, który eksplodował w piątek podczas lotu na Alaskę, był uszczelką drzwi i FAA nakazała operatorom uziemienie wszystkich samolotów o tej samej konfiguracji.
Licząc 79 samolotów Max 9, United dysponuje największą flotą samolotów. Alaska ma 65 samolotów, resztę obsługują Turkish Airlines, Panamskie Copa Airlines i Aeromexico.
Incydent w powietrzu wzbudził obawy dotyczące procesu produkcyjnego i kontroli jakości MAX 9. Model ten jest używany przez stosunkowo niewiele linii lotniczych, ale rodzina 737 MAX jest przedmiotem kontrowersji, odkąd cała światowa flota została uziemiona w marcu 2019 r. po tym, jak dwa wypadki. W ciągu sześciu miesięcy w wypadkach zginęło 346 osób.
Boeing oświadczył, że pozostaje w bliskim kontakcie z operatorami MAX 9 i pomoże klientom skorygować wszelkie ustalenia po ostatnich inspekcjach.
„Dążymy do tego, aby każdy samolot Boeinga spełniał specyfikacje projektowe oraz najwyższe standardy bezpieczeństwa i jakości” – powiedział amerykański planista. „Żałujemy wpływu, jaki wywarło to na naszych klientów i ich pasażerów”.
Federalna Administracja Lotnicza (FAA) ogłosiła w poniedziałek, że zatwierdziła plan działania dla przewoźników dotyczący przeprowadzania inspekcji obejmujących zatyczki, komponenty i elementy złączne lewych i prawych drzwi. Stwierdzono, że samoloty pozostaną uziemione do czasu zakończenia przez operatorów „wzmocnionych inspekcji”.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.