- Firma kosmiczna Jeffa Bezosa, Blue Origin, opublikowała wyniki dochodzenia w sprawie niepowodzenia misji cargo w zeszłym roku.
- Mówi się, że awaria jest spowodowana problemem z końcówką silnika rakiety.
- „Wraz z ponownym lotem ładunków NS-23, Blue Origin spodziewa się wkrótce powrócić do lotu” – podała firma.
Chwila anomalii podczas misji ładunkowej New Shepard NS-23, w której zawodzi silnik dopalacza.
Niebieski wygląd
Firma kosmiczna Jeffa Bezosa, Blue Origin, opublikowała wyniki dochodzenia w sprawie niepowodzenia wystrzelenia ładunku w zeszłym roku, które według niej było spowodowane problemem z końcówką silnika rakiety.
Rakieta New Shepherd firmy, misja NS-23 przewożąca ładunki naukowo-badawcze, zawiodła we wrześniu 2022 r. Nikogo nie było na pokładzie, a Blue Origin twierdzi, że system ewakuacyjny kapsuły działał prawidłowo, ale wzmacniacz rakiety wielokrotnego użytku został zniszczony.
Firma Bezosa niewiele mówiła o swoim dochodzeniu, które było prowadzone przez ostatnie sześć miesięcy pod nadzorem Federalnej Administracji Lotnictwa.
W Wpis na blogu W piątek firma Blue Origin zidentyfikowała „termostrukturalną awarię dyszy silnika” jako bezpośrednią przyczynę problemu i obecnie modyfikuje silnik, w tym zmiany konstrukcyjne, aby uwzględnić wyższe niż oczekiwano temperatury podczas lotu.
„Wraz z ponownym lotem ładunków NS-23, Blue Origin spodziewa się wkrótce powrócić do lotu” – podała firma.
Rakieta New Shepard przenosi ludzi i ładunki na odległość ponad 100 kilometrów — lub ponad 340 000 stóp — od prywatnej placówki Blue Origin w zachodnim Teksasie przez dwie minuty w stanie nieważkości. Kapsuła leci autonomicznie bez ludzkiego pilota i opada przy pomocy spadochronów, by wylądować na pustyni w Teksasie. Nowy wzmacniacz rakietowy Shepard jest wielokrotnego użytku, powracając do lądowania na betonowej platformie w pobliżu wyrzutni.
Firma Blue Origin przypisała awarię silnika NS-23 „temperaturom roboczym, które przekroczyły oczekiwane i przeanalizowane wartości materiału wejściowego”. Firma odzyskała fragmenty dyszy silnika BE-3PM, znajdując „wyraźne dowody uszkodzeń termicznych i gorących smug wynikających z podwyższonych temperatur roboczych”.
Firma zaznaczyła, że jej zmiany konstrukcyjne mają na celu poprawę osiągów silnika w wysokich temperaturach oraz wzmocnienie końcówki silnika.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”