WASZYNGTON (AP) – Prezydent Joe Biden zaproponował w poniedziałek duże zmiany w Sądzie Najwyższym Stanów Zjednoczonych: wykonalne zasady, ograniczenia kadencji sędziów i poprawkę do konstytucji, która ograniczyłaby niedawną decyzję sędziów w sprawie immunitetu prezydenta.
Ze względu na zbliżający się dzień wyborów jest mało prawdopodobne, aby propozycja przeszła przez Kongres mocno podzielony, ale pomysły mogą wywołać dyskusję na temat zaufania społecznego do sądu. Cały czas niski Wśród rewelacji etycznych na temat niektórych sędziów. Dzieje się to także w kontekście kontrowersyjnych wyborów prezydenckich i oburzenia Demokratów w związku z niedawnymi decyzjami sądu z większością konserwatywną.
Oto spojrzenie na pomysły, jak mogą działać i potencjalne pułapki:
Jak zostaną określone warunki pracy sędziów?
Sondaże wskazują, że ograniczenie długości zasiadania sędziów w sądzie najwyższym w kraju cieszy się szerokim poparciem wśród Amerykanów.
Ankieta z Centrum Associated Press-NORC Sondaż przeprowadzony w lipcu 2022 r. przez Public Affairs Research wykazał, że 67% Amerykanów popiera propozycję ustalenia stałej liczby lat pełnienia przez sędziów zamiast dożywotniego stażu, w tym 82% Demokratów i 57% Republikanów.
Jego zdaniem propozycja Bidena ograniczyłaby kadencję sędziów do 18 lat, czyniąc nominacje bardziej przewidywalnymi i mniej arbitralnymi oraz zmniejszając szanse, że jeden prezydent będzie kształtował sąd przez pokolenia.
Jest jeden duży problem: Konstytucja przyznaje dożywotnią kadencję wszystkim sędziom federalnym, chyba że złożą rezygnację, przejdą w stan spoczynku lub zostaną usunięci.
Istnieją pomysły, jak nałożyć ograniczenia kadencji bez poprawki, ale gdyby taka ustawa została przyjęta i zakwestionowana w sądzie, sędziowie mogliby ją wydać i nie jest jasne, w jaki sposób zostanie ona uchwalona, powiedział Charles Keigh, profesor prawa . Indiana University i ekspert w dziedzinie etyki sądowej.
W jaki sposób protokoły będą egzekwowane?
W Sądzie Najwyższym nie istnieje formalny kodeks postępowania Do ubiegłego roku sędziowie akceptowali jeden Spotkał się z ciągłą krytyką z powodu nieujawnionych podróży i prezentów wręczanych przez zamożne osoby niektórym sędziom, takim jak Clarence Thomas.
Nie ma jeszcze mechanizmu egzekwowania prawa – Biden twierdzi, że to „zdrowy rozsądek”. Na przykład członkowie Kongresu zazwyczaj nie mogą przyjmować prezentów o wartości większej niż 50 dolarów.
Każdy może złożyć skargę na innych sędziów federalnych, którzy podlegają potępieniu i naganie. Sędzia Elena Kagan Wyraził swoje poparcie W zeszłym tygodniu Sąd Najwyższy dodał mechanizm egzekwowania prawa do kodeksu postępowania podczas wystąpień publicznych.
Jednakże wdrożenie Kodeksu postępowania przez Wysoki Trybunał rodzi drażliwe pytania dotyczące tego, w jaki sposób i przez kogo może on być egzekwowany.
Sądy niższej instancji twierdzą, że ich postępowanie dyscyplinarne nie ma na celu bezpośredniego regulowania ich kodeksu etycznego, utrzymując sformułowanie tak ogólne, że naruszenia nie przekładają się bezpośrednio na dyscyplinę, powiedział Geyh.
Nad kodeksem postępowania czuwa Konferencja Sądownicza, na której czele stoi Prezes Sądu Najwyższego John Roberts. Stephen Gillers, ekspert ds. etyki prawnej na Wydziale Prawa Uniwersytetu Nowojorskiego, napisał w e-mailu, że „może niechętnie skorzystać z uprawnień wynikających z konwencji przeciwko swoim kolegom”.
A co z immunitetem prezydenta?
Biden wezwał także do zmiany konstytucji, która ograniczyłaby niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego przyznające byłemu prezydentowi Donaldowi Trumpowi – i wszystkim prezydentom – szeroki immunitet przed postępowaniem karnym.
Poprawka „wyjaśni, że nie ma immunitetu za przestępstwa popełnione przez byłych prezydentów podczas sprawowania urzędu” – napisał Biden w opinii opublikowanej w „Washington Post”. „Jesteśmy narodem prawa, a nie królami i dyktatorami”.
Nie byłby to pierwszy raz – w historii Stanów Zjednoczonych konstytucja była zmieniana pięciokrotnie, aby unieważnić orzeczenie Sądu Najwyższego, powiedział Keigh.
Zmiany w konstytucji są jednak bardziej restrykcyjne niż nowe przepisy. Propozycja musi uzyskać poparcie dwóch trzecich zarówno w Izbie Reprezentantów, jak i Senacie, a następnie zostać zatwierdzona przez trzy czwarte legislatur stanowych.
Od ponad 30 lat nie przyjęto żadnych nowych poprawek. Spiker Izby Reprezentantów Mike Johnson nazwał propozycję Bidena „ryzykownym hazardem”, który „umrze na podłodze”.
Biden oparł się innym wezwaniom do zreformowania Sądu Najwyższego
Biden, były przewodniczący Senackiej Komisji Sądownictwa, od dawna opiera się wezwaniom do reformy Sądu Najwyższego.
W 2021 roku spełnił obietnicę wyborczą Powołanie komisji d o Przeanalizuj możliwe zmiany w sądzie. Nie oskarżano jej o formułowanie zaleceń i ostrzegano, że zbyt wiele zmian może zniekształcić demokrację.
Najnowsze propozycje przedstawiono wiele lat później, w obliczu rosnącego oburzenia wśród Demokratów w związku z opiniami Sądu Najwyższego, które unieważniły kluczowe decyzje dotyczące praw do aborcji i federalnych uprawnień regulacyjnych. Wybory prezydenckie przeciwko Trumpowi również trwają pełną parą.
Nawet jeśli pomysły Bidena nie wypalą, przyciągną uwagę wyborców. Wiceprezydent Kamala Harris, która po wycofaniu się z wyścigu poparła Bidena w wyborach prezydenckich, poparła ten plan.
Jednak krytykują ją konserwatyści, tacy jak aktywista Leonard Leo, który w oświadczeniu stwierdził: „Chodzi o to, żeby Demokraci zniszczyli sąd, z którym się nie zgadzają”.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”