Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak rozmawia z mediami podczas wizyty w gazowni Shell St Fergus w Peterhead, Aberdeenshire, Szkocja, 31 lipca 2023 r.
Basen Wpa | Wiadomości z Getty Images | Dobre zdjęcia
LONDYN – Organizacje branżowe i producenci samochodów z siedzibą w Wielkiej Brytanii skrytykowali w środę brytyjskiego premiera Rishiego Sunaka w związku z doniesieniami, że przygotowuje się on do złagodzenia kilku kluczowych zobowiązań klimatycznych na rzecz zerowej emisji netto.
BBC zgłoszone Działania obejmują przesunięcie zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i diesla na 2030 rok oraz zakazu nowych kotłów gazowych na 2035 rok.
Oczekuje się, że Sunak wygłosi przemówienie na ten temat w środę o 16:30.
Rzecznik Kancelarii Premiera odmówił komentarza w sprawie raportu BBC.
Lisa Brankin, szefowa Ford UK – w tym Pewny siebie Powiedział, że cel na rok 2030 – uczynienie Wielkiej Brytanii europejskim centrum produkcji części do pojazdów elektrycznych – jest „kluczowym katalizatorem dla Forda w przyspieszaniu ku czystszej przyszłości”.
„Nasza firma potrzebuje trzech rzeczy od rządu Wielkiej Brytanii: ambicji, zaangażowania i zrównoważonego rozwoju. Rozluźnienie do 2030 r. podważyłoby wszystkie trzy” – powiedział Frankin.
„Niezbędna jest przeszkolona uwaga polityków, aby rozwijać rynek pojazdów elektrycznych w perspektywie krótkoterminowej i wspierać konsumentów, gdy wiatr jest silny: infrastruktura jest niedojrzała, zbliżają się cła, a koszty życia są wysokie”.
W ramach szerszego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r., na 2020 r. ogłoszono, że cel ten obejmie sprzedaż samochodów benzynowych i wysokoprężnych.
Stellantis, który na początku tego miesiąca otworzył w Wielkiej Brytanii pierwszą fabrykę produkującą wyłącznie pojazdy elektryczne, wezwał do dalszych wyjaśnień.
„Na przestrzeni lat politycy wszystkich rodzajów rządów nie byli uczciwi w kwestii wydatków i kompromisów. Zamiast tego wybrali łatwiejszą drogę i możemy wszystko zatrzymać” – stwierdził Sunak we wtorkowym oświadczeniu.
„Ten realizm nie oznacza utraty ambicji ani porzucenia zobowiązań. Wręcz przeciwnie. Jestem dumny, że Wielka Brytania przewodzi światu w zakresie zmian klimatycznych”.
„Żaden wyciek nie przeszkodzi mi w procesie mówienia krajowi, jak i dlaczego musimy się zmienić” – powiedział Sunak.
Oznajmił także, że dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.
Mike Howes, dyrektor naczelny Stowarzyszenia Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych, powiedział, że rząd musi zapewnić przemysłowi samochodowemu „jasny, spójny przekaz, atrakcyjne zachęty i infrastrukturę do ładowania, która raczej da nadzieję niż niepokój”.
Ministrowie od miesięcy sugerowali, że rząd rozważa złagodzenie polityki ekologicznej.
Rządząca Partia Konserwatywna pozostaje w tyle za rywalizującą Partią Pracy przed wyborami krajowymi spodziewanymi w przyszłym roku.
Wielu członków partii Sunaka sprzeciwia się osłabianiu celów Zielonych, a poseł Chris Skidmore powiedział we wtorek BBC, że był to „wielki błąd”. [Sunak’s]Póki co premier.”
Jednak minister spraw wewnętrznych Suella Braverman w środowych komentarzach telewizyjnych podkreśliła, że podejście premiera do polityki ekologicznej jest „pragmatyczne”.
Raport BBC sugeruje, że inne zmiany obejmują nowe ograniczenia w zakresie efektywności energetycznej w domach oraz nowe zobowiązanie dotyczące zwolnienia z podatku mające na celu zniechęcanie do latania.
W dłuższej perspektywie osłabienie brytyjskiej polityki klimatycznej może „zaszkodzić wzrostowi gospodarczemu poprzez osłabienie inwestycji krajowych i zagranicznych zajmujących się opracowywaniem i wdrażaniem czystych technologii, takich jak pompy ciepła i pojazdy elektryczne. Chłodniejsze, ponieważ są bardziej narażone na zmienne ceny paliw kopalnych” – twierdzi Grantham Research w sprawie zmian klimatycznych i środowiska” – powiedział Bob Ward, dyrektor ds. polityki i komunikacji firmy.
Krytyka przyszła również ze strony sektora energetycznego, a Chris Hewett, szef stowarzyszenia branżowego Solar Energy UK, stwierdził, że wprowadzone środki będą „ekonomicznym błędem w kalkulacji na skalę historyczną”, a prym wiodą przedsiębiorstwa z USA, Chin, UE i Indii. Sektory energii odnawialnej i pojazdów elektrycznych.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”