Zdjęcie zrobione podczas zorganizowanej wycieczki rebeliantów Houthi po Jemenie w dniu 22 listopada 2023 r. przedstawia statek towarowy Galaxy Leader zbliżający się do portu na Morzu Czerwonym w pobliżu prowincji Hodeidah w Jemenie.
-| AFP | Obrazy Getty’ego
Ceny ropy wzrosły we wtorek po tym, jak Iran wysłał okręt wojenny na Morze Czerwone, ponieważ sytuacja na szlaku wodnym kluczowym dla światowych dostaw pozostaje napięta, na którym rebelianci Houthi z Jemenu atakowali statki.
Ropa Brent, światowy benchmark, wzrosła o 1,6% do 78,27 dolarów za baryłkę, podczas gdy amerykańska ropa West Texas Intermediate wzrosła o 1,42% do 72,67 dolarów za baryłkę w azjatyckich godzinach handlu.
Zobacz listę…
Ceny ropy w ubiegłym roku
„Jakakolwiek eskalacja konfliktu w tym regionie z pewnością zwiększy premię za ryzyko dla ropy Brent” – powiedział CNBC Neil Beveridge, starszy analityk ds. energetyki w Bernstein. Wskazał jednak, że nie będzie jeszcze żadnego znaczącego wpływu.
Dodał: „Nie byliśmy wcześniej świadkami najazdów irańskiej marynarki wojennej. Dopóki tak naprawdę nie prowadzą one do jakiejkolwiek eskalacji, tak naprawdę nie widzę żadnego znaczącego wpływu na tym poziomie”.
Chcę także przedstawić pańską perspektywę szerzej na temat rynków ropy i, no wiecie, całego niedopasowania podaży i popytu w przypadku obaw związanych z nadpodażą. Co to oznacza dla wszystkich cen? Ponieważ była ona dość stabilna, w dużej mierze ignorując to, co może prowadzić do presji na obniżenie cen ropy.
Grupa Houthi atakuje statki na Morzu Czerwonym, obierając za cel statki izraelskie i inne statki płynące do i z Izraela w odpowiedzi na wojnę, którą kraj toczy w Gazie, w wyniku której jak dotąd zginęło. Jest tam prawie 22 000 osób.
Największe firmy żeglugowe przestały przekraczać trasy Kanału Sueskiego i Morza Czerwonego na początku grudnia, wybierając zamiast tego zmianę trasy przez RPA – dłuższą i droższą podróż, przy stawkach za fracht morski sięgających 10 000 dolarów za kontener.
Niemiecki przewoźnik kontenerowy Hapag-Lloyd powiedział w piątek, że będzie nadal kierował swoje statki wokół Kanału Sueskiego.
Jednakże rozpoczęcie w USA operacji Prosperity Sentinel, wielonarodowych sił morskich, zwiększyło zaufanie przedsiębiorstw żeglugowych. Duński gigant żeglugowy Maersk W niedzielę powiedziano, że wznowi działalność W Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.