Chińska firma BYD otwiera w Tajlandii fabrykę pojazdów elektrycznych, pierwszą w Azji Południowo-Wschodniej

Napisane przez Chayuta Sitboonsarnga

RAYONG, Tajlandia (Reuters) – Chińska firma BYD otworzyła w czwartek fabrykę pojazdów elektrycznych w Tajlandii – pierwszą w Azji Południowo-Wschodniej – na szybko rozwijającym się regionalnym rynku pojazdów elektrycznych, na którym stała się dominującym graczem.

„Tajlandia ma jasną wizję pojazdów elektrycznych i rozpoczyna nową erę w produkcji samochodów. Będziemy pracować, aby sprowadzić technologię z Chin do Tajlandii” – powiedział podczas ceremonii otwarcia dyrektor generalny BYD, Wang Quanfu.

Fabryka BYD wpisuje się w falę inwestycji wartych ponad 1,44 miliarda dolarów chińskich producentów samochodów elektrycznych, którzy zakładają fabryki w Tajlandii przy pomocy rządowych dotacji i zachęt podatkowych.

Akcje BYD, notowanej na giełdzie w Hongkongu, największego na świecie producenta samochodów elektrycznych, wzrosły o 1,6% do 235 dolarów hongkońskich, osiągając najwyższy poziom od tygodnia.

Tajlandia to regionalne centrum montażu i eksportu samochodów, od dawna zdominowane przez japońskich producentów samochodów, takich jak Toyota Motor, Honda Motor i Isuzu Motors.

Zgodnie z planem rządowym kraj zamierza do 2030 r. przekształcić 30% swojej rocznej produkcji, wynoszącej 2,5 miliona pojazdów, w pojazdy elektryczne.

„BYD wykorzystuje Tajlandię jako centrum produkcyjne dla eksportu do ASEAN i wielu innych krajów” – powiedział Narit Thirdistirasukdi, sekretarz generalny Rady ds. Inwestycji Tajlandii, odnosząc się do bloku dziesięciu krajów w Azji Południowo-Wschodniej.

W ramach ekspansji poza Chinami BYD buduje na Węgrzech swoją pierwszą europejską bazę produkcyjną.

Fabryka BYD ma rozpocząć działalność w ciągu trzech lat i będzie produkować pojazdy elektryczne i hybrydowe typu plug-in na rynek europejski, gdzie Komisja Europejska nakłada prawie 38% cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach.

Pojazdy elektryczne produkowane przez BYD w Chinach będą objęte cłami w wysokości około 17%.

Ogromny tajski zakład, ogłoszony dwa lata temu i wyceniony na 490 milionów dolarów, będzie mógł produkować 150 000 pojazdów rocznie, w tym hybrydy typu plug-in.

READ  Zdaniem ekspertów, fundusze ETF typu Spot Bitcoin zapewnią nowe możliwości rynkowe

Fabryczne pojazdy elektryczne z kierownicą po prawej stronie potencjalnie umożliwiłyby BYD ominięcie unijnych ceł, które obowiązują pojazdy produkowane w Chinach.

„Będziemy tu również montować akumulatory i inne ważne części” – powiedział Liu Xueliang, dyrektor generalny BYD na region Azji i Pacyfiku.

Według firmy badawczej Counterpoint Tajlandia jest największym rynkiem zagranicznym dla BYD, która w pierwszym kwartale posiadała 46% udziału w krajowym sektorze pojazdów elektrycznych i jest trzecim co do wielkości graczem na rynku pojazdów osobowych.

Inni konkurenci pojazdów elektrycznych na rynku lokalnym to Great Wall Motor, który również posiada zakład produkcyjny w Tajlandii, oraz amerykański producent samochodów Tesla.

(Raport: Chayut Sitboonsarang, tekst: Devjyot Ghoshal, redakcja: Sherry Jacob Phillips)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *