Podnosząc zaliczkę na wiosenne aukcje i świadcząc o trwałej sile nagród premium, Christie’s ogłosił, że w maju sprzeda Marilyn Monroe sitodruk Andy’ego Warhola z 1964 r. za 200 milionów dolarów, co czyni go najdroższym dziełem sztuki XX wieku na aukcji. .
Ogłoszenie pracy „Shot Sage Blue Marilyn” stanowi ogromną falę ekscytacji dla rynku sztuki wysokiej klasy, która w dużej mierze przeszła przez pandemię koronawirusa.
Jeden z najważniejszych obrazów XX wieku, który zostanie wystawiony na aukcję w ciągu jednego pokolenia, Marilyn Andy’ego Warhola jest szczytem amerykańskiej muzyki pop i obietnicą amerykańskiego snu, uosabiającym jednocześnie optymizm, kruchość, sławę i ikonografię. Rotter, przewodniczący Christie’s, 20th and 21st Century Art, powiedział w oświadczeniu. Rotter powiedział, że to „jeden z najwspanialszych obrazów wszechczasów”, porównując go do Mona Lizy, „Narodzin Wenus” Botticellego i „Les Demoiselles d’Avignon” Picassa.
Obraz trafił do Christie’s z fundacji Thomasa i Doris Ammanów w Zurychu, która wspiera programy opieki zdrowotnej i edukacyjne dla dzieci. Cały dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na rzecz fundacji, dzięki czemu sprzedaż może być od tego czasu aukcją charytatywną o najwyższym zysku Z kolekcji Peggy i Davida Rockefellerów W Christie’s w 2018 roku.
Bracia Thomas i Doris Amann założyli w 1977 roku Thomas Amann Fine Art, galerię sztuki w Zurychu, która specjalizuje się w impresjonistycznych, nowoczesnych, powojennych i współczesnych artystach. po Thomas zmarł w 1993 rokuDoris nadal prowadziła program. Ona Zmarł w zeszłym roku.
Rekord aukcyjny Warhola to 104,5 miliona dolarów Za film „Silver Car Crash (Double Disaster)” w 2013 roku.
Sitodruk – uderzający jasnoniebieskim cieniem do powiek, żółtymi włosami i czerwonymi ustami – oparty jest na promocyjnym obrazie z filmu aktorki Niagara, będącego częścią serii zdjęć „Shot Marilyn” Warhola. (Seria jest zatytułowana, ponieważ w 1964 kobieta wchodzi do Warhol Factory Studio i strzela z pistoletu w stos czterech obrazów Marilyn.)
„Oszałamiający obraz izoluje osobę i gwiazdę” – powiedział w oświadczeniu George Frey, prezes fundacji. „Marlene, kobieta odeszła; straszne okoliczności jej życia i śmierci zostały zapomniane. Pozostaje tylko tajemniczy uśmiech, który łączy ją z innym tajemniczym uśmiechem dystyngowanej damy, Mona Lisy.”
Praca była pokazywana m.in. w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu czy Tate Modern w Londynie.
. „Oddany pisarz. Przyjazny pionier kawy. Czytelnik. Fanatyk internetu. Miłośnik muzyki. Adwokat alkoholu”.