30 listopada (Reuters) – Długo opóźniana Cybertruck Tesli (TSLA.O) będzie zaczynać się od 60 990 dolarów, czyli o 50% więcej niż zapowiadał dyrektor generalny Elon Musk w 2019 r., i będzie atrakcyjna dla wybranych, zamożnych nabywców – twierdzą analitycy.
Musk powiedział, że ciężarówka, zaprojektowana z błyszczącej stali nierdzewnej i płaskich samolotów, została częściowo zainspirowana łodzią podwodną zamienioną w samochód z filmu o Jamesie Bondzie „Szpieg, który mnie kochał” z 1977 roku.
Eksperci twierdzą, że nowe materiały nadwozia i niekonwencjonalna, futurystyczna stylistyka zwiększyły złożoność i koszty produkcji oraz grożą zniechęceniem nabywców tradycyjnych pickupów nastawionych na użyteczność.
Jednak Musk, który wycenił trzy warianty pojazdu na 60 990–99 990 dolarów, powiedział w czwartek, że Cybertruck jest „bardziej użyteczny niż ciężarówka” i „szybszy niż samochód sportowy”.
Przy wiwatach tłumu wjechał Cybertruckiem na scenę, a następnie przekazał pojazdy kilkunastu klientom podczas imprezy w Austin w Teksasie.
„W końcu przyszłość wygląda jak przyszłość” – powiedział o projekcie ciężarówki, pokazując film, na którym Cybertruck holuje Porsche 911 i pokonuje w krótkim wyścigu inne 911 z silnikiem benzynowym.
Akcje Tesli spadły o 2% w rozszerzonym obrocie, po tym jak wzrosły o 1,6% na poziomie 240,08 USD.
Musk nie ogłosił podczas wydarzenia cen pojazdu, ale strona Tesli je podała. Jego najbardziej wydajny wariant, „Cyberbeast”, będzie dostępny w przyszłym roku, podobnie jak wersja z napędem na wszystkie koła, wyceniona na 80 000 dolarów.
Tańsza wersja z napędem na tylne koła będzie dostępna w 2025 roku, a szacunkowa cena wywoławcza wyniesie około 61 000 dolarów.
„To zdecydowanie przemawia do zamożnej klienteli, która pragnie czegoś wyjątkowego i dziwacznego” – powiedziała Jessica Caldwell, szefowa ds. analiz w firmie badawczej Edmonds zajmującej się badaniami motoryzacyjnymi.
„To nie jest duża część populacji, która może sobie na to pozwolić, zwłaszcza tam, gdzie stopy procentowe są wysokie”.
Po tym, jak w 2019 roku Musk oszacował, że Cyberdrug będzie sprzedawany za 40 000 dolarów, pojazd przyciągnął ponad milion posiadaczy zamówień w przedsprzedaży, którzy złożyli depozyt w wysokości 100 dolarów. Pomimo rosnących kosztów surowców do pojazdów elektrycznych nie podał zaktualizowanych cen przed poniedziałkiem.
Musk powiedział w czwartek, że nowy depozyt wynosi 250 dolarów.
Cena dla wielu nie była zaskoczeniem, powiedział Paul Wattie, analityk w AutoPacific Consulting. Wattie powiedział Reutersowi przed wydarzeniem, że Cyberdrug najlepiej sprawdzi się w przypadku mniejszych odbiorców.
Wspaniała eksponat
Cybertruck, z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do harmonogramu, wkracza na rynek popularnych pickupów, aby konkurować z takimi pojazdami jak Ford (FN) F150 Lightning, R1T Rivian Automotive (RIVN.O) i Hummer EV firmy General Motors (GM.N).
Cena wywoławcza Riviana R1T wynosi 73 000 dolarów, a F-150 Lightning zaczyna się od około 50 000 dolarów. Większy i mocniejszy pickup Hummer EV kosztuje ponad 96 000 dolarów.
Cybertruck, pierwszy nowy model Tesli od prawie czterech lat, ma kluczowe znaczenie dla jej reputacji jako producenta innowacyjnych pojazdów. W czasie, gdy firma zmaga się ze zmniejszającym się popytem na pojazdy elektryczne (EV) i rosnącą konkurencją, Cybertruck odgrywa również ważną rolę w generowaniu sprzedaży, choć nie w takim stopniu, jak masowe modele 3 i Y.
W zeszłym miesiącu Kasturi obniżył oczekiwania inwestorów, powołując się na problemy ze zwiększeniem produkcji i przestrzegł, że osiągnięcie znaczącego wkładu w przepływy pieniężne zajmie od roku do 18 miesięcy.
Przed premierą Musk zwrócił uwagę mediów na inną sprawę, udzielając w środę pełnego skandali wywiadu dla „New York Timesa”. Przeklął reklamodawców, którzy opuszczali jego platformę społecznościową X, wcześniej znaną jako Twitter, zamieszczając antysemickie komentarze.
W czwartek powiedział o ciężarówce: „To w zasadzie niezwykle użyteczna ciężarówka. To nie jest jakiś wielki eksponat jak ja”.
Niezbyt imponujący zakres
Najdłuższa wersja Cybertrucka może przejechać 340 mil (547 km) i jest wyposażona w „przedłużacz zasięgu”, czyli dodatkowy akumulator, który zwiększa jego zasięg do 470 mil.
W 2019 roku Musk powiedział, że ciężarówka może przejechać 500 mil lub więcej na jednym ładowaniu.
„Ciężarówka, Ford i Chevy są bardziej przydatne i na pewno łatwiej je dostrzec” – powiedział Sam Abulsamid, główny analityk ds. badań w Guidehouse Insights.
„Nie spodziewam się, że wersja Cybertrucka o bardzo dużym zasięgu będzie w stanie przejechać po drogach ponad 500 mil, ponieważ w prawdziwym świecie Tesle są zawsze zaniżane (zasięg) o 10–20%” – powiedział. Chevrolet zauważa, że Silverado EV może przekroczyć znamionowy zasięg 750 km.
Musk powiedział, że do 2025 roku Tesla osiągnie poziom produkcji około 250 000 Cybertrucków rocznie. W czwartek go nie zaktualizował.
Podczas odsłonięcia w 2019 r. główny projektant Tesli, Franz von Holzhausen, wziął metalową kulę, aby zademonstrować nietłukące się okno ciężarówki, po czym się rozbiło.
W czwartek Holzhausen uderzył piłką baseballową przez okno Cybertrucka.
Doniesienia Akash Sriram w Bengaluru oraz Hyunjoo Jin i Abhirup Roy w San Francisco; Napisane przez Sayantani Ghosha; Montaż: Bill Bergrod, Peter Henderson i Deepa Babington
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”