Z raportu wynika, że Elon Musk zwrócił się przeciwko prezydentowi Bidenowi, ponieważ poczuł się zlekceważony, gdy naczelny wódz pochwalił swojego rywala, Teslę, za zelektryzowanie „całego przemysłu motoryzacyjnego”.
W listopadzie 2021 r. Biden pochwalił dyrektor generalną GM Mary Barrę za jej wiodącą rolę w innowacjach w zakresie pojazdów elektrycznych, mimo że według Tesli około dwie trzecie pojazdów elektrycznych jest na drogach Poczta Waszyngtońska.
„Zelektryzowałem cały przemysł samochodowy. Mówię poważnie. Prowadziłem i to ma znaczenie” – powiedział Biden o Barrze, nazywając Detroit wiodącym na świecie miastem pod względem pojazdów elektrycznych.
Z raportu wynika, że komentarze Bidena wywołały gniew wśród wyższych urzędników Tesli, zwłaszcza Muska, głównie dlatego, że Tesla dostarczyła w Stanach Zjednoczonych ponad 115 000 pojazdów elektrycznych w porównaniu z 26 000, jakie wówczas General Motors zapewniał.
Jednak napięcie wśród Muska – który w przeszłości publicznie oświadczył, że głosował na Bidena w wyborach w 2020 r. – zaczęło narastać, gdy administracja zaczęła realizować plany promowania pojazdów elektrycznych w Ameryce.
Urzędnicy Tesli kilkakrotnie kontaktowali się z Białym Domem po wyborze Bidena, aby omówić plany dotyczące przyszłości pojazdów elektrycznych w Ameryce, mając nadzieję na połączenie obu tych planów.
Chociaż w chwili objęcia urzędu przez Bidena około dwie trzecie pojazdów elektrycznych Tesli jeździło po drogach całych Stanów Zjednoczonych, Musk i jego zespół byli stale pomijani.
Naczelny dowódca zaczął promować nową ustawę infrastrukturalną, która sprawi, że do 2030 roku pojazdy elektryczne i inne pojazdy o zerowej emisji będą stanowić połowę nowych samochodów osobowych i ciężarowych sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych.
Na początku swojej administracji Biden zaczął organizować kilka wydarzeń związanych z pojazdami elektrycznymi.
Musk zaczął czuć się wykluczony z planów w sierpniu 2021 r., kiedy prezydent był gospodarzem wydarzenia z udziałem trzech głównych firm motoryzacyjnych: General Motors, Ford Motor Company i Stellantis, spółki-matki Chryslera.
Z wydarzenia wykluczono Muska i Teslę.
Według doniesień Tesla i Musk nie zostali zaproszeni na listę gości tych wydarzeń, ponieważ Tesla jest jedynym dużym producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych, który nie ma pracowników fabryk należących do związków zawodowych.
Przedstawiciele Bidena nie chcieli rozgniewać związku zawodowego United Auto Workers, który wywierał presję na Biały Dom, aby trzymał się z daleka od Muska, powiedziały „The Washington Post” osoby zaznajomione ze sprawą.
Jak podała gazeta w Waszyngtonie, Musk i jego przedstawiciele nie odpowiedzieli na prośby o komentarz.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.