Kontenerowiec napędzany metanolem Laura Maersk dokuje w porcie po oficjalnej ceremonii nadania mu nazwy w Kopenhadze w Danii, 14 września 2023 r.
Tomek Mały | Reutera
Duńska firma Maersk oświadczyła w niedzielę, że przygotowuje się do wznowienia działalności żeglugowej na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, odnotowując rozmieszczenie operacji wojskowej pod dowództwem USA, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa handlu w regionie.
Gigant żeglugowy tymczasowo wstrzymał wysyłanie statków przez cieśninę Bab al-Mandab na początku grudnia z powodu ataków na jego statki. To sprawiło, że Kanał Sueski, który ma kluczowe znaczenie dla światowego handlu, stał się bezużyteczny dla większości szlaków.
Stany Zjednoczone oświadczyły we wtorek, że rozpoczną wielonarodową operację mającą na celu ochronę handlu na Morzu Czerwonym przed wspieranymi przez Iran bojownikami jemeńskimi, którzy od zeszłego miesiąca wystrzeliwują drony i rakiety w kierunku międzynarodowych statków, co według nich jest odpowiedzią na wojnę Izraela w Jemenie . Gaza.
„W niedzielę 24 grudnia 2023 roku otrzymaliśmy potwierdzenie, że wcześniej ogłoszona wielonarodowa inicjatywa w zakresie bezpieczeństwa, Operacja Prosperity Guard (OPG), została przygotowana i wdrożona, aby umożliwić handel morski przez Morze Czerwone/Zatokę Adeńską i Zatokę Adeńską Zatoka Adeńska.” „Powracając ponownie do wykorzystania Kanału Sueskiego jako bramy między Azją a Europą” – oznajmił Masersk w niedzielnym oświadczeniu.
„Wraz z aktywacją inicjatywy OPG przygotowujemy się do umożliwienia statkom wznowienia tranzytu przez Morze Czerwone w kierunku wschodnim i zachodnim”.
Maersk powiedział, że ogłosi więcej szczegółów w nadchodzących dniach. Stwierdzono jednak, że może ponownie zastosować zmianę kierunku ruchu statków, w zależności od rozwoju warunków bezpieczeństwa.
Maersk powiedział we wtorek, że skieruje statki wokół Afryki przez Przylądek Dobrej Nadziei. Stwierdzono, że nałoży dodatkowe opłaty kontenerowe za przesyłki z Azji, aby pokryć dodatkowe koszty związane z dłuższą podróżą.
Kilka innych firm, podobnie jak największy naftowiec BP, zaprzestało w ostatnich tygodniach przeprawy przez Morze Czerwone ze względów bezpieczeństwa.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.