NEW DELHI (Reuters) – Śledczy badają elektroniczny system zarządzania trasami, który, jak podejrzewają, działał nieprawidłowo i spowodował najbardziej śmiertelny wypadek kolejowy w Indiach od ponad dwóch dekad, poinformowali w niedzielę urzędnicy kolejowi.
Co najmniej 275 osób zginęło w piątek, gdy pociąg pasażerski zderzył się ze stojącym pociągiem towarowym, wykoleił się i zderzył z innym pociągiem pasażerskim jadącym w przeciwnym kierunku we wschodnim stanie Odisha.
W pierwszej szczegółowej odprawie na temat wypadku urzędnicy Indian Railways powiedzieli, że awaria systemu zarządzania torami była głównym przedmiotem śledztwa.
Sandeep Mathur, dyrektor naczelny sygnalizacji, powiedział dziennikarzom, że sterowany komputerowo system zarządzania torami, zwany „systemem splątania”, kieruje pociąg na pusty tor w miejscu, w którym spotykają się dwa tory.
Powiedział również, że koordynuje i kontroluje sygnał dla nadjeżdżającego pociągu, wskazując, czy pociąg powinien jechać prosto, czy skręcić w nowy tor.
Nawet jeśli się nie powiedzie, sygnał zmieni kolor na czerwony i pociąg się zatrzyma” – powiedział Jaya Varma Sinha, członek zarządu kolei, który zarządza gigantycznym państwowym monopolem.
„Jednakże, jak podejrzewano, wystąpił jakiś problem w systemie”.
Wyjaśniając sekwencję zdarzeń, które doprowadziły do katastrofy na stacji Pahanaga w dystrykcie Balasore, Sinha powiedział, że ekspres Coromandel jadący do Chennai z Kalkuty zboczył z głównego toru, wjechał w pętlę – tor boczny służący do zatrzymywania pociągów – z prędkością ok. 128 kilometrów na godzinę (80 mil na godzinę) i zderzył się z pociągiem towarowym przewożącym rudę żelaza, który był zaparkowany na torze pętlowym.
Wyjaśniono, że wypadek spowodował, że lokomotywa i pierwsze cztery lub pięć wagonów Coromandel Express przeskoczyły tory, przewracając dwa ostatnie wagony pociągu Yeshwantpur-Howrah jadącego w przeciwnym kierunku na drugim głównym torze.
Sinha powiedział, że system blokad nie powinien pozwolić Coromandel Express na zapętlenie.
Powiedziała, że rozmawiała z rannym maszynistą tego pociągu, a on powiedział jej, że jechał zgodnie z dozwoloną prędkością i nie przeskoczył sygnału, a wszystko to zostanie zweryfikowane przez systemy rejestrujące szczegóły toru i pociągu, powiedziała.
Nie podałeś nazwiska kierowcy.
Sinha powiedział, że istnieje wiele „możliwości tego, co może pójść nie tak”.
Może to obejmować kopanie w obszarze, przez który przechodzą kable systemu elektronicznego i uszkodzenie ich w trakcie, zwarcie lub awarię sprzętu.
„99,9% nie ma możliwości, że urządzenie ulegnie awarii, ale istnieje 0,1% szans na awarię” – powiedziała. „Ta możliwość jest zawsze obecna we wszystkich rodzajach systemów”.
Nie podano dostawcy, producenta ani wieku systemu. Ale powiedział, że jest używany w prawie całej indyjskiej sieci kolejowej.
(Raportowanie przez YP Rajesh Editing) Francis Kerry
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.