Urzędnicy amerykańscy nakazali w ostatnich dniach przekierowanie irańskiego tankowca do Stanów Zjednoczonych, co zdaniem urzędników skłoniło Iran do podjęcia w czwartek decyzji o przejęciu tankowca płynącego do USA.
Podczas gdy Waszyngton chce zaostrzyć sankcje wobec Teheranu, Stany Zjednoczone odrzuciły dostawę irańskiej ropy, która pierwotnie była przeznaczona dla Chin, powiedziały trzy osoby poinformowane o sytuacji.
Powiedzieli, że Departament Sprawiedliwości USA zajął tankowiec Suez Rajan na mocy nakazu sądowego we współpracy z co najmniej jedną firmą powiązaną ze statkiem po tym, jak przewoził ładunek irańskiej ropy. Irańska marynarka wojenna bezskutecznie próbowała ścigać tankowiec po tym, jak zmienił on trasę amerykańską. DoJ odmówił komentarza.
Niezgłoszona wcześniej akcja USA na Suez Rajan rzuca nowe światło na decyzję Iranu o przejęciu Advantage Sweet, tankowca wyczarterowanego przez Chevron do transportu kuwejckiej ropy naftowej do USA.
Amerykański urzędnik powiedział w czwartek, że „wydaje się, że jest to odwet za wcześniejsze przejęcie przez USA irańskiej ropy, którą Iran niedawno próbował odebrać, ale nie udało mu się”.
Iran ma historię zajmowania tankowców w odwecie przeciwko krajom zachodnim wymierzonym w eksport ropy naftowej. W 2019 roku Iran przejął dwa tankowce pod banderą brytyjską wkrótce po tym, jak Wielka Brytania zajęła irański statek zacumowany w Gibraltarze w drodze do Syrii.
W zeszłym roku Iran przejął dwa statki pływające pod grecką banderą w Cieśninie Ormuz po tym, jak Grecja zezwoliła Stanom Zjednoczonym na wyładunek irańskiego tankowca na wodach greckich.
Zajęcie przez USA zrodzi również pytania o to, czy operatorzy powiązani z USA zostali odpowiednio ostrzeżeni o niebezpieczeństwach związanych z podróżowaniem w pobliżu Iranu.
Cieśnina Ormuz, wąska cieśnina oddzielająca Iran od Omanu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jest jednym z najważniejszych na świecie szlaków żeglugowych dla ropy. Według US Energy Information Administration jedna trzecia ładunków ropy przewożonych drogą morską przepływa codziennie przez kanał La Manche.
Obecna lokalizacja „Suez Rajan” jest niejasna: według firmy danych satelitarnych Spire Global, ostatni raz przekazał swoją pozycję innym statkom wieczorem 22 kwietnia, kiedy płynął na południowy zachód obok Madagaskaru w kierunku Przylądka Dobrej Nadziei.
Statek jest własnością Fleetscape, spółki zależnej Oaktree Capital z siedzibą w USA. W odpowiedzi na wcześniejsze zapytania dotyczące Suez Rajan, Fleetscape powiedział, że wszystkie decyzje operacyjne zostały podjęte przez greckich operatorów statku, Empire Navigation.
Firmy Fleetscape i Empire zostały poproszone o komentarz.
Tankowiec Advantage Sweet Suezmax przechwycony przez Iran działał na podstawie krótkoterminowego czarteru od Chevron, jednej z największych amerykańskich firm naftowych. Jego załoga, wszyscy obywatele Indii, jest teraz przetrzymywana przez Iran. Zdjęcie zostało zrobione w Zatoce Omańskiej na wschód od Cieśniny Ormuz – poinformowało Centralne Dowództwo USA.
Statki i załogi przejęte w przeszłości przez Iran zostały ostatecznie zwolnione, ale często nie trwało to miesiącami.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”