DUBAJ (Reuters) – Iran przejął drugi tankowiec w ciągu tygodnia w środę na wodach Zatoki Perskiej, poinformowała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych w ramach ostatniej eskalacji serii konfiskat lub ataków na statki handlowe na wodach Zatoki Perskiej od 2019 roku.
Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych z siedzibą w Bahrajnie poinformowała, że irańska marynarka Strażników Rewolucji przejęła tankowiec pływający pod panamską banderą o godzinie 6:20 (0220 GMT), gdy przepływał przez wąską cieśninę Ormuz.
Agencja informacyjna Mizan wymiaru sprawiedliwości poinformowała, że prokurator w Teheranie ogłosił w pierwszej odpowiedzi Iranu, że tankowiec został zajęty na mocy nakazu sądowego w następstwie skargi prokuratora. i nie wspomniał o żadnych dalszych szczegółach.
Do incydentu doszło po tym, jak Iran w czwartek przejął tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla w Zatoce Omańskiej o nazwie Advantage Sweet. Rejestr flag Wysp Marshalla poinformował we wtorek, że tankowiec był przetrzymywany przez irańskie władze w Bandar Abbas.
Firma zajmująca się bezpieczeństwem morskim Ambrey powiedziała, że uważa, że przejęcie przez Iran statku Advantage Sweet było odpowiedzią na przejęcie ładunku ropy przez Stany Zjednoczone na pokładzie tankowca Wyspy Marshalla-Suez Rajan.
Marynarka wojenna poinformowała, że tankowiec Niofi, który został przejęty w środę, płynął z Dubaju w kierunku portu Fujairah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kiedy łodzie irańskiej Gwardii Rewolucyjnej zmusiły go do zmiany kursu w kierunku irańskich wód terytorialnych.
Dane śledzenia statków na Refinitiv pokazały, że Niuvi zgłosiło swoją lokalizację w środę o godzinie 0231 GMT u wybrzeży Omanu w Cieśninie Ormuz z Fudżajrą jako miejscem docelowym.
Według bazy danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej, właścicielem Niovi jest Grand Financing Co., obsługująca greckie Smart Tankers, które nie odpowiedziały natychmiast na prośbę Reutera o komentarz.
Według danych firmy analitycznej Vortexa, około jedna piąta światowej ropy naftowej i produktów ropopochodnych przepływa przez Cieśninę Ormuz, wąskie przejście między Iranem a Omanem.
„Ciągła eskalacja działań wojskowych i napięcia geopolityczne na tych obszarach stanowią poważne zagrożenie dla statków handlowych” – poinformował w ostrzeżeniu Rejestr Flag Wysp Marshalla we wtorek.
Z tymi zagrożeniami wiąże się możliwość błędnej kalkulacji lub błędnej identyfikacji, co może prowadzić do agresywnych działań.
Od 2019 roku doszło do serii ataków na żeglugę na strategicznych wodach Zatoki Perskiej w czasach napięć między Stanami Zjednoczonymi a Iranem.
Pośrednie rozmowy między Teheranem a Waszyngtonem w celu ożywienia porozumienia nuklearnego Iranu z mocarstwami światowymi z 2015 r. utknęły w martwym punkcie od września w wielu kwestiach, w tym w brutalnym stłumieniu protestów ludności przez Islamską Republikę, sprzedaży przez Teheran dronów Rosji i przyspieszeniu programu nuklearnego.
Pisanie przez Lisę Barrington, montaż przez Louise Heavens
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.