Przy tej okazji, po niepowodzeniach na treningach, biegacze Michelin wycofali się po okrążeniu formującym, pozostawiając sześć samochodów Bridgestone – dwa Ferrari, dwa Jordany i dwa Minardi – samotnie ścigające się.
Tym razem problem wykryty przez Pirelli późnym sobotnim wieczorem dotknął całe boisko, a FIA szybko zareagowała, przedstawiając plan awaryjny przed dzisiejszą strzelaniną i samym wyścigiem sprinterskim.
Nie było żadnych oczywistych problemów, a zespoły nie zgłosiły żadnych wniosków po pierwszym treningu i głównych kwalifikacjach.
Problem stał się jasny po tym, jak Pirelli przeprowadziło w piątkowy wieczór rutynową analizę używanych opon, w tym przypadku tych, które zespoły wróciły po pierwszej sesji treningowej i nie były już potrzebne.
Zwykle proces polega na wycinaniu przykładowych klatek w celu uzyskania bardziej szczegółowego wyglądu. Zwykle nie wykrywa się niczego niepokojącego, ale tym razem późnym wieczorem Pirelli wykrył problemy z wieloma oponami, które wytrzymały 20 lub więcej okrążeń.
Natychmiast zaalarmowano FIA, wadliwe opony zaprezentowano dyrektorowi wyścigów samochodów jednomiejscowych Nicolasowi Tombazisowi i opracowano plan reakcji.
W dzisiejszym oświadczeniu wydanym przez organ administracyjny wskazano, że „w kilku zbadanych oponach wykryto rozdarcie w ścianie bocznej pomiędzy warstwą wierzchnią a drutami nadwozia.
Kontynuował: „W opinii FIA i Pirelli duża liczba dodatkowych okrążeń na tych oponach może prowadzić do uszkodzenia obwodowego opon, a w konsekwencji utraty powietrza, a opony analizowane na podstawie niższych numerów okrążeń wykazały znacznie niższą skalę problemu.”
Lando Norrisa i McLarena MCL60
Fotografia: Zach Mauger / Zdjęcia sportów motorowych
Nie było to całkowicie zaskakujące – w 2021 roku w Losail wystąpiły problemy z oponami, a zmienione krawężniki, szczególnie na zakrętach 12-13, spotkały się z wieloma opiniami zespołów i kierowców jeszcze przed piątkowym startem samochodów.
Jak potwierdziło oświadczenie FIA: „Problem ten jest prawdopodobnie spowodowany zakłóceniami o wysokiej częstotliwości pomiędzy ścianą boczną opony a 50-milimetrowymi barierami w postaci piramidy, szeroko stosowanymi na tym torze, zaostrzonymi przez tendencję do jeżdżenia po tych barierach”.
Uszkodzenia występują głównie w oponach przednich, ale także w oponach tylnych, głównie po lewej stronie, ale także po prawej stronie. Co ciekawe, widniał on także na wewnętrznych i zewnętrznych ścianach bocznych.
Zasadniczo zewnętrzne ściany boczne ulegają uderzeniu, gdy samochód uderza na znaczną odległość w stromą zewnętrzną krawędź krawężnika, a następnie wewnętrzne ściany boczne ulegają uderzeniu, gdy samochód spada z krawężnika o grubości 50 mm i porusza się po zboczu poza twardą krawędzią.
W rzeczywistości przyczyną problemu są utrzymujące się mocne uderzenia w ścianę boczną podczas kilku okrążeń.
Jest to również wynikiem dużych obciążeń występujących w tej sekwencji, powodujących „wybrzuszenie” ścian bocznych, przez co opony są bardziej podatne na uszkodzenia.
Odpowiedzią FIA jest dostosowanie granic toru na zakrętach 12-13, gdzie przypuszcza się, że doszło do większości uszkodzeń, tak aby samochody nie były tak wyczerpane jak dotychczas.
Ta zmiana jest powodem, dla którego do harmonogramu dodano dodatkową 10-minutową sesję zapoznawczą przed rzutami karnymi, aby umożliwić kierowcom dostosowanie się do zmiany.
Ponadto tymczasowy plan – który zostanie potwierdzony po dzisiejszym wyścigu sprinterskim – zakłada, że każdy kierowca będzie musiał zjechać do pit stopu w niedzielnym wyścigu głównym co najmniej trzy razy, przy czym nowe opony nie będą mogły przejechać więcej niż 20 okrążeń, a opony używane w kwalifikacjach 22. rolka.
Dzisiejszy wyścig liczy 19 okrążeń i oczywiście jest nadzieja, że krótki dystans pozwoli kierowcom na bezproblemowe przejechanie całego dystansu.
Jest to również idealny test dla Pirelli, ponieważ będzie ono mogło sprawdzić wszystkie zestawy użyte w wyścigu, a następnie zdecydować z FIA, jaki wpływ będzie to miało na niedzielny wyścig główny.
„Typowy ekspert od Twittera. Miłośnik kulinarny. Gracz. Student. Nieuleczalny miłośnik kawy. Zły praktyk popkultury.