(CNN) Ratownicy szukają ocalałych Konfrontacja twarzą w twarz Dziesiątki osób zginęło, a dziesiątki zostało rannych, gdy dwa pociągi zderzyły się w środkowej Grecji, co rodzi pytania o słabe bezpieczeństwo kolei w tym kraju.
Co najmniej 36 osób zginęło, gdy pociąg pasażerski przewożący ponad 350 osób zderzył się z pociągiem towarowym na krótko przed północą we wtorek w Tempi, niedaleko miasta Larisa. Grecka straż pożarna poinformowała, że 66 osób zostało rannych i jest leczonych w szpitalu, z czego sześć na intensywnej terapii.
Minister transportu tego kraju podał się do dymisji w środę, mówiąc, że system kolejowy, który odziedziczył rząd, „nie spełnia standardów XXI wieku”.
Państwowy nadawca publiczny ERT poinformował w środę, że dwa pociągi biorące udział w wypadku jechały tym samym torem przez kilka kilometrów przed wypadkiem. Jak informuje ERT, pociąg pasażerski przed zderzeniem czołowym z pociągiem towarowym zmienił tor i przejechał na tor towarowy.
Trwają działania ratownicze, koncentrujące się na pierwszych wagonach pociągu pasażerskiego – poinformowała grecka straż pożarna. Oczekuje się, że liczba ofiar śmiertelnych wzrośnie.
Obrazy z ERT pokazały gęsty dym kłębiący się z przewróconych pojazdów i długą linię pojazdów ratowniczych w pobliżu.
Większość pasażerów biorących udział w wypadku to młodzi ludzie, szef oddziału intensywnej terapii (OIOM) w lokalnym szpitalu, w którym leczono rannych, powiedział ERT w środę.
Grecki minister zdrowia Thanos Plevris powiedział, że proces identyfikacji ofiar również się rozpoczął.
Na zdjęciu 1 marca 2023 r. Policja i ekipy ratunkowe szukają wraku wagonu zmiażdżonego przez śmiertelną katastrofę kolejową we wtorek w środkowej Grecji.
Pojawiły się zdjęcia pokazujące zniszczenia po katastrofie, a ratownicy starają się znaleźć ocalałych.
„Nie pasuje do standardów XXI wieku”
Śmiertelny wypadek wzbudził wątpliwości co do integralności infrastruktury kolejowej w Grecji.
W porównaniu z innymi krajami w Europie, Grecja ma najsłabsze wyniki w zakresie bezpieczeństwa pasażerów kolei, z najwyższym wskaźnikiem śmiertelności na kolei na milion pociągokilometrów w latach 2018-2020 spośród 28 krajów na kontynencie, zgodnie z raportem Agencji Kolejowej Unii Europejskiej z 2022 r. .
„Rzeczywistość jest taka, że mamy grecki system kolejowy, który nie spełnia standardów XXI wieku” – powiedział w środę grecki minister transportu Kostas Karamanlis, rezygnując ze swojego stanowiska, dodając, że w ciągu ostatnich trzech i pół roku rząd „dołożył wszelkich starań, aby tę rzeczywistość poprawić”.
„Niestety, nasze wysiłki nie wystarczyły, aby zapobiec tak strasznemu incydentowi. Jest to bardzo trudne dla nas i dla mnie osobiście.
„Zgłaszam rezygnację z funkcji ministra transportu i infrastruktury. Uważam, że moim obowiązkiem jest okazanie minimalnego szacunku ludziom, którzy zginęli w tak niesprawiedliwy sposób”.
W środę miejsce katastrofy odwiedził grecki premier Kyriakos Mitsotakis.
Grecki premier Kyriakos Mitsotakis, który odwiedził to miejsce w środę, obiecał dowiedzieć się, co było przyczyną konfliktu.
„To, przez co przechodzimy dzisiaj jako kraj, jest bardzo trudne. Mówimy o niewyobrażalnej tragedii” – powiedział dziennikarzom Mitsotakis.
„Jedno mogę zagwarantować: znajdziemy przyczyny tej tragedii i zrobimy wszystko, aby nigdy więcej się to nie powtórzyło”.
Grecka policja powiedziała CNN, że w środę aresztowała kierownika stacji kolejowej w Larissie w ramach wstępnego śledztwa. 59-letni mężczyzna został zatrzymany w mieście i ma stanąć przed prokuratorem, powiedziała w środę rzeczniczka greckiej policji Constantia Dimoglito.
„Ogień na prawo i lewo”
Gdy pojawiły się zdjęcia pokazujące zniszczenia po katastrofie, pasażerowie starali się uciec z wraku zderzenia.
„Poszedłem do przodu i zobaczyłem najgorszą część zderzenia. Cały pociąg wygiął się o 90 stopni, spadł z urwiska i wisiał do połowy w powietrzu, całkowicie pochłonięty przez płomienie” – powiedział pasażer Skai TV CNN. CNN Grecja.
„Była panika… pożar wybuchł natychmiast, byliśmy spaleni, byliśmy spaleni, ogień był na prawo i lewo”, powiedział 28-letni Stergios Menenis, według Reutera.
„Właśnie teraz usłyszałem hałas… wagon (pociągu) zaczął się obracać, zanim skończył w bok, kiedy mogliśmy się wydostać” – powiedział greckiemu nadawcy publicznemu ERT inny pasażer płci męskiej.
„Pożar trwał 10 sekund, a dym niewiele widział” – powiedział drugi pasażer.
Dym unosi się z wykolejonych wagonów kolejowych wczesnym rankiem w środę.
Pasażer idzie wzdłuż drogi po wypadku w mieście Larissa.
Pociąg pasażerski jedzie ze stolicy Aten do Salonik, drugiego co do wielkości miasta Grecji, znanego z festiwali i bogatego życia kulturalnego. Starcie nastąpiło po ogólnokrajowym festiwalu w weekend, który zakończył się świętem państwowym w poniedziałek.
194 pasażerów zostało bezpiecznie przewiezionych do Salonik, a 20 przewieziono autobusem do Larisy, powiedział wcześniej rzecznik greckiej straży pożarnej Vassilis Tradgiannis.
Tradgiogiannis dodał, że w akcji ratowniczej uczestniczyło co najmniej 150 strażaków, w tym specjalne jednostki ratownicze z 17 pojazdami i 30 karetkami pogotowia.
Grecka firma kolejowa Hellenic Rail poinformowała w komunikacie prasowym: „Doszło do czołowego zderzenia dwóch pociągów: pociągu towarowego z Aten do Salonik i pociągu IC 62”.
Trwają akcje ratunkowe i istnieje obawa, że liczba ofiar śmiertelnych wzrośnie.
Hellenic Train, główna grecka firma kolejowa, została przejęta przez Ferrovie dello Stato Italiane w 2017 roku i jest obecnie w pełni kontrolowana przez Trenitalia. Firma obsługuje zarówno przewozy pasażerskie, jak i towarowe. Główna linia z codziennymi połączeniami to Ateny-Saloniki.
Kondolencje napłynęły z całego świata, gdy greccy urzędnicy rządowi ogłosili trzydniowy okres żałoby, który rozpocznie się w środę o połowę masztu.
Allegra Goodwin z CNN, Yusuf Kezer i Joseph Ataman przyczynili się do reportażu.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”