Hongkong / Tokio (CNN) Masatoshi Ito, japoński miliarder, który przekształcił sklepy wielobranżowe 7-Eleven w globalne imperium, zmarł w wieku 98 lat, zamykając rozdział w historii jednego z najsłynniejszych azjatyckich przedsiębiorców handlu detalicznego.
Gospodarstwa Seven & I (SVNDF)operator 7-Eleven, potwierdził śmierć V zezwolenie w poniedziałek, dodając, że Eto’o zmarł ze starości 10 marca.
„Chcielibyśmy wyrazić naszą najgłębszą wdzięczność za życzliwość i przyjaźń za jego życia i z szacunkiem poinformować o jego śmierci” – napisała firma.
Ito przekształcił codzienną sprzedaż detaliczną w Japonii i przekształcił firmę urodzoną w USA w międzynarodową markę, szczególnie w Azji, gdzie sklepy 7-Eleven rzadko znajdują się w odległości kilku minut spacerem w wielu miastach.
Seven & I Holdings prowadzi obecnie ponad 83 000 sklepów na całym świecie, w tym sklepy 7-Eleven w 19 regionach i krajach, a także sieć sklepów Speedway w Stanach Zjednoczonych.
Sklep spożywczy 7-Eleven w prefekturze Kanagawa w Japonii, 9 stycznia 2023 r.
Jego głównymi konkurentami są należące do Japonii franczyzy domów towarowych Lawson i Family Mart, ale żadne z nich nie osiągnęło wielkości ani globalnego zasięgu imperium 7-Eleven.
Przenikliwość biznesowa Eto’o była pod wpływem jego przyjaźni z nieżyjącym już konsultantem ds. Zarządzania Peterem Druckerem, który opisane Ito „jako jeden z najwybitniejszych przedsiębiorców i budowniczych biznesu na świecie”.
w 1988 roku wywiad W czasopiśmie Japan’s Journal of Trade and Industry Ito powiedział, że podróżował do Stanów Zjednoczonych w 1960 roku i „doświadczył pewnego rodzaju szoku kulturowego związanego z tym, jak bogaci byli wszyscy” w czasie, gdy Japonia podnosiła się z następstw II wojny światowej.
Cytowano go, jak powiedział: „Szczególnie zdałem sobie sprawę z samej skali społeczeństwa konsumpcyjnego w Ameryce i technologii dystrybucji, które umożliwiły to wszystko”.
„Następnie przyszło mi do głowy, że ludzie w różnych kulturach nadal mają zasadniczo te same pragnienia, zakładając, że byli w tym samym rozwoju, i pomyślałem, że japoński system dystrybucji będzie bardziej przypominał amerykański, gdy japońskie społeczeństwo konsumpcyjne będzie rosło”.
Powstanie 7-Eleven
Sieć sklepów wielobranżowych wywodzi się z 1927 roku, kiedy kilka firm Icehouse połączyło się, tworząc Icehouse Southland Ice Company w Dallas w Teksasie.
Aby odzwierciedlić wydłużone godziny pracy, sklepy zostały przemianowane w 1946 roku na 7-Eleven: otwarte od 7:00 do 23:00.
Jak więc 7-Eleven stało się synonimem japońskiej kultury sklepów wielobranżowych, jaką znamy dzisiaj?
Ito przypisuje się uczynieniu z niej globalnej marki sprzedającej wszystko, od jogurtów po gotowe posiłki i lekarstwa, poprzez serię przejęć i ekspansji w latach 70. i 90. XX wieku.
Według państwowego nadawcy NHK, Ito Dostał swój początek W 1958 roku, kiedy został prezesem małego sklepu odzieżowego w Tokio, który był prowadzony przez jego rodzinę.
Później przyglądał się sprzedaży żywności i innych artykułów codziennego użytku. Zmienił nazwę firmy na Ito Yokado i zaczął prowadzić firmę jak supermarket w Stanach Zjednoczonych.
Ito Yokado później zawarł umowę z właścicielem 7-Eleven, Southland Corporation, i otworzył pierwszy japoński 7-Eleven w Tokio w 1974 roku.
później jego firma przejął pakiet kontrolny w Southland w marcu 1991 roku. Rok później Ito zrezygnował z funkcji szefa Ito Yokado, „aby wziąć odpowiedzialność za rzekome odszkodowania wyrządzone szantażystom przez urzędników firmy”, według NHK.
W 2005 roku firma Seven & I Holdings została utworzona jako spółka holdingowa dla Ito-Yokado i Seven-Eleven Japan, a Ito pozostał jej honorowym przewodniczącym aż do śmierci.
Patrząc wstecz na sukces 7-Eleven, cytowano, jak Ito powiedział w wywiadzie z 1988 roku: „Często pytają mnie, czy odniosłem sukces dzięki ciężkiej pracy, czy po prostu miałem szczęście. Odpowiedź brzmi: niektóre z nich”.
Ta historia została zaktualizowana o dodatkowe szczegóły.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.