Niektóre z skonfiskowanych dokumentów opisują ściśle tajne operacje USA, o których wielu wyższych urzędników bezpieczeństwa narodowego nie wiedziało. Prezydent, niektórzy członkowie jego gabinetu lub A Urzędnik na poziomie gabinetu może upoważnić innych urzędników państwowych do zapoznania się ze szczegółami tych specjalnych programów dostępu, mówili ludzie zaznajomieni z przeszukaniem, pod warunkiem zachowania anonimowości, aby opisać krytyczne szczegóły toczącego się śledztwa.
Dokumenty dotyczące tak ściśle tajnych czynności wymagają specjalnych poświadczeń, a nie tylko poświadczenia ściśle tajnego. Niektóre programy o specjalnym dostępie mogą mieć nawet dwóch tuzinów pracowników rządowych upoważnionych do poznania istnienia działania. Zapisy dotyczące takich programów są trzymane pod kluczem, prawie zawsze w bezpiecznym, przechowanym obiekcie informacyjnym, z wyznaczonym funkcjonariuszem kontrolującym dokładnie monitorującym ich lokalizację.
Ale ponad 18 miesięcy po tym, jak Trump opuścił Biały Dom, takie dokumenty były przechowywane w niepewnym zabezpieczeniu w Mar-a-Lago.
Po miesiącach wysiłków FBI odzyskało w tym roku ponad 300 tajnych dokumentów z Mar-a-Lago, zgodnie z aktami sądu rządowego: 184 w 15-pudełkowej paczce wysłanej do Narodowej Administracji Archiwów i Akt w styczniu i 38 więcej. przewrócił. W czerwcu, przekazany śledczym przez adwokata Trumpa, odkryto ponad 100 dodatkowych dokumentów. Przeszukanie autoryzowane przez sąd 8 sierpnia.
Tylko w ostatniej partii tajemnic rządowych odnaleziono informację o gotowości obcego rządu do obrony nuklearnej, mówili ludzie zaznajomieni z tą sprawą. Ludzie nie zidentyfikowali obcego rządu, o którym mowa, powiedzmy, gdzie uzyskano dokument w Mar-a-Lago, ani nie podali więcej szczegółów na temat bardzo wrażliwych śledztw Departamentu Sprawiedliwości dotyczących bezpieczeństwa narodowego.
Rzeczniczka Trumpa nie była od razu dostępna do komentowania. Rzecznicy Departamentu Sprawiedliwości i FBI odmówili komentarza.
Biuro Dyrektora Wywiadu Narodowego przeprowadza ocenę ryzyka, aby określić potencjalne szkody spowodowane usunięciem setek dokumentów niejawnych z aresztu rządowego.
Washington Post Agenci FBI, którzy napadli na dom Trumpa, powiedzieli wcześniej, że szukajączęściowo do wszelkich dokumentów niejawnych związanych z bronią jądrową. Po opublikowaniu historii Trump porównał ją z poprzednimi rządowymi dochodzeniami dotyczącymi jego zachowania w mediach społecznościowych. „Kwestia nuklearna to mistyfikacja, Rosja, Rosja, Rosja to mistyfikacja, dwa oskarżenia to mistyfikacja, śledztwo Muellera to mistyfikacja i więcej. W grę wchodzą te same szumowiny” – napisał, sugerując, że agenci FBI mogli podłożyć dowody przeciwko niemu.
Wezwanie przed wielką ławą przysięgłych wydane 11 maja poszukiwało „wszystkich dokumentów lub pism znajdujących się pod opieką lub kontrolą Donalda J. Trumpa i/lub biura Donalda J. Trumpa, w tym tych noszących oznaczenia klasyfikacyjne „Ściśle tajne” i mniej. Sekcje „Poufne.” i „Poufne”.
Wezwanie sądowe wystosowane do kustosza Trumpa zawierało później dwa tuziny podklasyfikacji dokumentów, w tym „S/FRD”, akronim od „dawniej zastrzeżonych danych”, który jest zarezerwowany dla informacji związanych głównie z wykorzystaniem wojskowym. Bronie nuklearne. Chociaż w tytule pojawia się „były”, termin ten nie oznacza, że informacja jest jawna.
Osoba zaznajomiona z przeszukaniem Mar-a-Lago powiedziała, że celem obszernego inwentarza było zapewnienie odzyskania wszystkich tajnych zapisów na terenie posiadłości, a śledczy nie mieli powodu sądzić, że mogą one istnieć.
Kiedy w sierpniu zaczęli przeglądać dokumenty pozyskane z klubowego schowka, domu Trumpa i jego biura, śledczy zaniepokoili się, jak twierdzi osoba zaznajomiona z przeszukaniem. Komitet wkrótce znalazł akta tak ograniczone, że nawet niektórzy wysocy urzędnicy bezpieczeństwa narodowego w administracji Bidena nie byli upoważnieni do ich przeglądania. Wniosek rządowy przytoczył te informacje, wskazując jednocześnie, że agenci kontrwywiadu FBI i prokuratorzy badający dokumenty Mar-a-Lago nie byli początkowo upoważnieni do przeglądania niektórych zajętych materiałów.
Wśród ponad 100 tajnych dokumentów skonfiskowanych w sierpniu niektóre zostały oznaczone jako „HCS”, kategoria ściśle tajnych informacji rządowych, która oznacza „Systemy kontroli HUMINT”, systemy używane do ochrony danych wywiadowczych zebranych z ukrytych źródeł ludzkich. złożony w sądzie. Dokumenty znalezione w skrzynkach przesłanych w styczniu do Archiwum Narodowego do Sądu Nadzoru Wywiadu Zagranicznego to częściowo niezapieczętowane oświadczenia. Była substancja Nigdy nie był udostępniany obcym krajom.
Sędzia federalny na Florydzie orzekł w poniedziałek, że śledztwo w sprawie niewłaściwego obchodzenia się z tajnymi informacjami, a także ukrywania, manipulowania lub niszczenia akt rządowych stało się bardziej skomplikowane. Zaakceptował prośbę Trumpa o wyznaczenie specjalnego mistrza Przejrzyj materiały skonfiskowane podczas przeszukania 8 sierpnia i usuń dokumenty, które mogą podlegać przywilejom władzy wykonawczej – normie prawnej stosowanej w przypadku byłych prezydentów, która jest słabo zdefiniowana.
Sędzia Sądu Okręgowego USA Eileen M. Cannon orzekł, że specjalny mistrz zbada prawie 13 000 dokumentów i materiałów przejętych przez FBI, aby zidentyfikować wszystko, co może być chronione tajemnicą prawnika-klienta. Prawnicy Departamentu Sprawiedliwości powiedzieli, że zespół „filtrów” już wykonał to zadanie.
Orzeczenie Cannona może spowolnić i skomplikować rządowe śledztwo kryminalne, zwłaszcza jeśli Departament Sprawiedliwości zdecyduje się odwołać od nierozwiązanych i skomplikowanych pytań o to, jakie przywileje wykonawcze może mieć były prezydent. Sędzia orzekł, że śledczy nie mogą „wykorzystać” zajętego materiału w swoim śledztwie, dopóki specjalny mistrz nie zakończy swoich badań.
Specjalny Mistrz nie został jeszcze wyznaczony; Cannon poprosił Trumpa i Departament Sprawiedliwości o uzgodnienie listy kwalifikujących się nominowanych do piątku. Eksperci prawni zauważyli, że Departament Sprawiedliwości nadal może przesłuchiwać świadków, wykorzystywać inne dowody i przedstawiać informacje wielkiej ławie przysięgłych, podczas gdy specjalny mistrz bada zajęte przedmioty.
„Wyznaczenie specjalnego mistrza jest konieczne, aby zapewnić przynajmniej pozory uczciwości i uczciwości w przedstawionych nadzwyczajnych okolicznościach”, powiedział Cannon w swoim rozkazie.
Twierdził również, że specjalny mistrz może złagodzić potencjalną szkodę dla Trumpa poprzez „niewłaściwe ujawnienie poufnych informacji opinii publicznej” oraz że wiedza lub szczegóły sprawy zaszkodziłyby byłemu prezydentowi i można by je złagodzić poprzez dodanie specjalnego. Opanuj proces przeglądu dokumentów.
„Ze względu na poprzednią pozycję powoda jako prezydenta Stanów Zjednoczonych, piętno związane z posiadaniem materialnym jest we własnej lidze” – napisał Cannon. „Przyszłe impeachment spowoduje pogorszenie reputacji w zdecydowanie innym stopniu, w zależności od jakiejkolwiek kwoty na nieruchomości, która ma zostać przejęta”.
Poszukiwania FBI wywołały ostre potępienie ze strony Trumpa i jego republikańskich sojuszników, którzy oskarżyli Departament Sprawiedliwości o działanie z polityczną urazą wobec byłego prezydenta, który może ubiegać się o reelekcję w 2024 r. było konieczne.
W wywiadzie wyemitowanym w piątek były prokurator generalny Trumpa William B. Barr powiedział, że z jakiegokolwiek powodu nie było żadnych tajnych dokumentów Trump musiał być w Mar-a-Lago po opuszczeniu urzędu.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”