Gravetech Productions / Sbc Productions
Kiedy zmarła jego żona, Karsh powiedział randce w ciemno, którą zabrał na lunch, że bardzo pragnie wskoczyć z nią do trumny, zamiast patrzeć, jak zostaje odesłana samotnie. Zamiast tego wymyślił sposób na połączenie światów żywych i umarłych, tworząc luksusowy cmentarz, na którym zmarli byli owinięci metalowymi całunami przypominającymi kocyki do aparatów fotograficznych. Nad ziemią, nad każdym grobem znajdują się bariery, z których możesz obserwować rozpad swoich bliskich.
Witamy w Gravetech, najnowszym złym przedsięwzięciu kanadyjskiego reżysera Davida Cronenberga Całunynajnowszy film Cronenberga, którego premiera odbędzie się w konkursie festiwalu w Cannes.
Przez cztery lata od jej śmierci pogrążony w żałobie Karsh (Vincent Cassel) sprawdza, czy ciało swojej żony Becci – która przed śmiercią zapadła na nowotwór – gnije do kości. Grób obok jest zarezerwowany dla niego. Karsh jest także właścicielem luksusowej restauracji z widokiem na Cmentarz Niepokalany. Czy ta urocza dama w granatowej marynarce zechciałaby dołączyć do niego w oglądaniu gnijącego szkieletu Becci? Czy to może być najgorsza randka w historii?
POWIĄZANE: Zdjęcia z Festiwalu Filmowego w Cannes Dzień 7: Demi Moore, Maria Bakalova, David Cronenberg, The Shrouds i Premiery The Apprentice
Cronenberg jest znany jako dziekan horroru ciała, ale nawet jego najbardziej makabryczne filmy nie wpisują się idealnie w konwencje i oczekiwania gatunku horroru. Podstawą jego filmów jest raczej fascynacja ciałem: naszym różowym ciałem wewnętrznym, sposobem, w jaki ciało pulsuje za życia i degraduje się po śmierci, z jego bólami, uzależnieniami, dewiacjami i potencjalnymi przemianami.
Nie oznacza to jednak, że nie interesuje go także świat zewnętrzny: to, jak instytucje radzą sobie z ludźmi i jak ludzie odnoszą się do siebie nawzajem. Teraz, w wieku 81 lat, wypracował swój własny styl z połączenia głębokich emocji i intelektualizmu, trzymając się prostego stylu obrazowego i zachęcając swoich aktorów do braku afektu, co nie pozostawia wątpliwości, że są to przede wszystkim dzieła intelektualne. Prywatnie Cronenberg jest cywilizowanym profesorem. Oczekujesz, że da ci listę lektur.
POWIĄZANE: Termin zakończenia festiwalu w Cannes 2024 – Francis Ford Coppola, Willem Dafoe, Hong Zhao, Cate Blanchett, Kevin Costner i nie tylko
Na szczęście jego zwykły płaski styl ożywiają występy aktorów nowych w jego mięsistym świecie. Cassell, ucieleśniający pogrążonego w żałobie Karsha, zdaje się wibrować od emocji, które właśnie udało się opanować. Diane Kruger gra jego zmarłą żonę – zawsze nagą, a czasem częściowo rozdartą w jego torturowanych czarno-białych snach – i jej siostrę Terry, obsesję na punkcie wyprowadzaczy psów, która zmusza go do romansu z nią.
Guy Pearce daje niepokojącą, przyprawiającą o mdłości rolę Maury’ego, serwera komputerowego, którego rozwód z Terrym sześć lat wcześniej pozostawił go w stanie rozpaczy. Morrie skonfigurował komputer Karsha. Teraz twierdzi, że żyje w nim, wraz z blond robotem AI Hunny – również dziełem Moriego – który zarządza Karshem. Próbuje go także pocieszyć, pojawiając się na jego ekranie jako koala, co jest rodzajem błędnego odczytania pokoju, jakiego można się spodziewać po robocie AI. A właściwie dla Moriego.
Pracę Gravetech poznajemy w momencie kryzysu, kiedy dziewięć grobów – w tym Becca – zostaje rozbitych na kawałki. Jest jasne, że celem wandali były konkretne groby; Dalsze badania pokazują, że szkielety w tych grobach pokryte są małymi guzkami, które przypominają łagodne guzy, ale następnie są identyfikowane jako przekaźniki. Dlaczego oni? Kto zburzył te groby i dlaczego? Wszystkie przewody są przecięte, dostęp do ciał jest zabroniony, ale w jakim stopniu? Nikt nie żąda okupu.
w tym momencie, Całuny Jest przedstawiana jako dość prosta tajemnica, choć z nieco bardziej makabryczną skórą. Występują wahania. Są zakręty. Czy onkolog Becci, kolega imieniem Eckler, który był jej chłopakiem, zanim poznała Karsha, wykorzystywał jej ciało jak szczur laboratoryjny do eksperymentalnych terapii? Czy wiedziałeś o tym i mimo to aplikowałeś? Same całuny zostały wyprodukowane w Chinach. Czy są oni awangardą sieci nadzoru, która wkrótce rozprzestrzeni się po całej półkuli zachodniej, a nie tylko na jej cmentarzach? Czy, jak sądził Mori, lekarze byli w zmowie z chińskimi agentami? Albo Rosjan, biorąc pod uwagę powiązania Moreya z rosyjskimi hakerami?
Przez ostatnie pół godziny Całuny, te różne wątki fabularne (i zbyt wiele innych, aby je wymienić) wędrują groźnie jak luźne kable elektryczne podczas burzy. Terry mówi Karshowi, że motywację seksualną mają teorie spiskowe, co jemu również wydaje się odpowiadać. Zanim ogłoszone zostaną ostatnie tytuły, a pytanie, kto wbił młotek w nagrobki, pozostanie bez odpowiedzi, z pewnością spłoną one niczym przysłowiowy pierścień ognia. Czegokolwiek można by się spodziewać po Cronenbergu jako wybitnym autorze – ironicznym humorze, wyważonym tempie, radosnym zanurzeniu się w mazi – nie spodziewasz się, że narracja eksploduje na kawałki. To naprawdę nowy rodzaj icku.
Tytuł: Całuny
festiwal: był (konkurencja)
Reżyser i scenarzysta: Davida Cronenberga
wykrzykiwać: Vincent Cassel, Diane Kruger, Guy Pearce i Sandrine Holt
Przedstawiciel handlowy: Międzynarodowe SBS
Czas trwania: 1 godzina i 56 minut
. „Oddany pisarz. Przyjazny pionier kawy. Czytelnik. Fanatyk internetu. Miłośnik muzyki. Adwokat alkoholu”.