Jest Departament Sprawiedliwości USA Pozwany W pozwie przeciwko Adobe zarzucono, że firma oszukuje konsumentów, ukrywając opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy i utrudniając klientom anulowanie subskrypcji.
W złożonej w poniedziałek skardze Departament Sprawiedliwości napisał: „Adobe wyrządziło szkodę konsumentom, zapisując ich w swoim domyślnym, wysoce lukratywnym planie subskrypcyjnym bez jasnego ujawnienia kluczowych warunków planu”.
Rząd twierdzi, że firma Adobe namawiała klientów do korzystania z „płatnej rocznej” subskrypcji, nie informując ich, że anulowanie planu w pierwszym roku będzie ich kosztować setki dolarów.
Firma Adobe ujawnia opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy tylko w przypadku, gdy abonenci próbują zrezygnować z subskrypcji, a w skardze wskazano, że opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy stanowi „potężne narzędzie w utrzymaniu” umożliwiające uwięzienie konsumentów w subskrypcjach, których już nie chcą.
„Podczas rejestracji firma Adobe ukrywa drobne warunki swojego programu APM za opcjonalnymi polami tekstowymi i hiperłączami, demonstrując ujawnienia niezauważone i niewidoczne dla większości klientów” – czytamy w skardze. „Adobe zapobiega anulowaniu rezerwacji, stosując trudny i złożony proces anulowania”.
Adobe twierdzi, że planuje odrzucić roszczenia w sądzie.
„Usługi subskrypcyjne są wygodne, elastyczne i opłacalne, dzięki czemu użytkownicy mogą wybrać plan odpowiadający ich potrzebom, harmonogramowi i budżetowi” – powiedziała w oświadczeniu Tana Rao, główny radca prawny i dyrektor założycielski firmy Adobe. „Naszym priorytetem jest zawsze zapewnienie pozytywnych doświadczeń naszym klientom. Zapewniamy przejrzystość warunków naszych umów subskrypcyjnych i mamy prosty proces anulowania.
W skardze DOJ zarzucono, że firma Adobe naruszyła przepisy federalne mające na celu ochronę konsumentów. Rząd domaga się „nakazu sądowego, kar cywilnych, godziwej ulgi pieniężnej i innych ulg”.
Adobe przeszło na model subskrypcyjny w 2012 roku i wymaga od konsumentów stałego płacenia za dostęp do oprogramowania firmy. W przeszłości użytkownicy mogli uzyskać dostęp do oprogramowania firmy po uiszczeniu jednorazowej opłaty. Federalna Komisja Handlu zauważa, że abonamenty stanowią większość przychodów firmy.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”