Strajk na kolei kanadyjskiej blokuje 9 000 pracowników po niepowodzeniu rozmów pracowniczych

  • Po niepowodzeniu rozmów ponad 9 000 pracowników zostało wykluczonych z kolei
  • Koleje, Kierowcy obwiniają się nawzajem o zamknięcie związku
  • Canadian Pacific stwierdza, że ​​umowa „nie przyjmuje”.
  • Dotknięte zostały niektóre pasażerskie linie kolejowe w Kanadzie
  • Zamknięcie może mieć wpływ na kanadyjską gospodarkę i handel transgraniczny ze Stanami Zjednoczonymi

22 sierpnia (Reuters) – Dwie największe kanadyjskie linie kolejowe zamknęły pracę ponad 9 000 uzwiązkowionych pracowników, co spowodowało bezprecedensowe przestoje pociągów, które mogą kosztować miliardy dolarów szkód gospodarczych i paraliżować łańcuchy dostaw w Ameryce Północnej.

Spółki – Kanadyjskie Koleje Państwowe (CN) (CNR.TO)Otwiera nową kartę i Canadian Pacific Kansas City (CPKC) (CP.TO)Otwiera nową kartę — a związek zawodowy Teamsters obwiniał się nawzajem o strajk po tym, jak kilka rund negocjacji nie doprowadziło do podpisania nowego kontraktu.

„W trakcie całego procesu zarówno CN, jak i CPKC pokazały, że są skłonne narazić na szwank bezpieczeństwo kolei i rozdzielić rodziny, aby zarobić dodatkowe pieniądze” – powiedział Paul Boucher, prezes konferencji Teamsters Canadian Rail Conference (TCRC), podczas kontynuowania negocjacji.

Obie linie kolejowe oświadczyły, że negocjowały w dobrej wierze i zaoferowały szereg świadczeń wraz z lepszymi płacami i warunkami pracy.

„Pomimo naszych największych wysiłków jasne jest, że wynegocjowane porozumienie z TCRC nie jest w zasięgu ręki” – stwierdziła CPKC.

READ  New York AG zarzuca Donaldowi Trumpowi, że troje jego dzieci było zaangażowanych w oszustwa biznesowe

Rząd Kanady zwracał się dotychczas do kolei i związku zawodowego o wspólne osiągnięcie porozumienia, decydując się nie wykorzystywać swoich uprawnień do skierowania sporu do wiążącego arbitrażu.

Prezes Teamsters Canada Francois Laporte powiedział reporterom przed siedzibą CN w Montrealu, że nie spodziewa się, że rząd będzie namawiał pracowników do arbitrażu.

„Uważamy, że tę kwestię należy rozwiązać przy stole negocjacyjnym” – powiedział Laporte przed strajkującymi pracownikami CN. „Nie ufamy, że strona trzecia będzie decydowała o warunkach pracy tych ludzi”.

Jednak zakłócenia nasiliły się.

Dziesiątki tysięcy osób korzystających z niektórych podmiejskich linii kolejowych do Toronto, Vancouver i Montrealu zostało dotkniętych przestojem, ponieważ wstrzymano wszystkie kursy pociągów na liniach należących do CPKC.

„Zatrzymanie pociągów w CN i CBKC już kosztowało pracowników, użytkowników transportu publicznego i przedsiębiorstwa w całym kraju i nie możemy pozwolić, aby sytuacja się pogorszyła” – oznajmił premier Ontario Doug Ford w poście na platformie mediów społecznościowych X.

Obie firmy oświadczyły, że w czwartek rano zamkną pracowników o godzinie 12:01 czasu wschodniego.

Grupy handlowe i branże ostrzegają, że zawieszenie działalności zwiększy koszty i doprowadzi do „katastrofalnych konsekwencji”.
Agencja ratingowa Moody’s podała w środę, że zamknięcie będzie kosztować 341 mln dolarów kanadyjskich (251 mln dolarów) dziennie.
Przerwa w dostawie wstrzymała dostawy zbóż, potażu i węgla, spowalniając jednocześnie przepływ produktów naftowych, chemikaliów i samochodów.
Grafika Reutera
Grafika Reutera
W miarę pogłębiania się integracji obu gospodarek ucierpią także przedsiębiorstwa w USA. Według Departamentu Transportu USA transport kolejowy odpowiadał za 14% całkowitego dwustronnego handlu o wartości 382,4 miliarda dolarów w pierwszej połowie roku.
Koleje Kanadyjskie
Koleje Kanadyjskie

Ślepy zaułek

Strajk tysięcy pracowników, w tym konduktorów, inżynierów lokomotyw i pracowników stoczni w całej Kanadzie, jest w dużej mierze zakorzeniony w żądaniach lepszych godzin pracy i lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Nastąpiło to po wprowadzeniu przez rząd Kanady w 2023 r. nowych przepisów dotyczących ceł i emerytur.

READ  University of Idaho: Policja twierdzi, że 4 studentów zostało znalezionych martwych poza kampusem uniwersyteckim jako zabójstwo

CN twierdzi, że pracownicy będą musieli pozostać na służbie do 12 godzin, aby zastosować się do przepisów rządowych, które – jak twierdzi – poprawią produktywność.

Ale pracownicy CN mają teraz 10-godzinne zmiany dziennie, a kierowcy nie chcą rozluźniać tych warunków.

Inżynierowie silników CN uczestniczący w pikietach wyrazili zaniepokojenie długimi zmianami w pracy i obecnymi próbami skrócenia o połowę 24-godzinnego okresu odpoczynku po powrocie do domu.

Większość młodszych pracowników CN pracuje na wezwanie i muszą stawić się z dwugodzinnym wypowiedzeniem, aby spakować jedzenie na całą drogę.

„Chcemy warunków pracy, niezależnie od tego, czy jest to operator pociągu, czy inżynier, czy konduktor… aby zapewnić im odpowiednią emeryturę” – powiedział Laporte.

Analitycy twierdzą, że na strajku skorzystały obie linie kolejowe.

„Nasze przybliżone obliczenia pokazują, że każdy dzień strajku/strajku będzie miał wpływ na zysk CN na akcję o ~0,04 CAD, a zysk CP o ~0,02 CAD” – napisał w notatce Benoit Poirier, analityk Desjardins.

Akcje CN i CPKC spadły we wczesnej sesji o około 0,5%.

(1 dolar = 1,3587 dolara kanadyjskiego)

Zapisać się Tutaj.

Sprawozdania Abhinava Parmara, Jahnaviego Nidumolu oraz dodatkowe sprawozdania Nathana Gomeza z Bangalore i Ismaila Shakila w Ottawie; Napisane przez Abhijitha Ganavaparama; Pod redakcją Davida Lungrena, Roda Nickella, Jamiego Freeda, Jacqueline Wong i Sriraja Kalluvila

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.Otwiera nową kartę

Kup prawa licencyjne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *