Strajk na kolei kanadyjskiej blokuje 9 000 pracowników po niepowodzeniu rozmów pracowniczych

  • Po niepowodzeniu rozmów ponad 9 000 pracowników zostało wykluczonych z kolei
  • Koleje, Kierowcy obwiniają się nawzajem o zamknięcie związku
  • Canadian Pacific stwierdza, że ​​umowa „nie przyjmuje”.
  • Dotknięte zostały niektóre pasażerskie linie kolejowe w Kanadzie
  • Zamknięcie może mieć wpływ na kanadyjską gospodarkę i handel transgraniczny ze Stanami Zjednoczonymi

22 sierpnia (Reuters) – Dwie największe kanadyjskie linie kolejowe zamknęły pracę ponad 9 000 uzwiązkowionych pracowników, co spowodowało bezprecedensowe przestoje pociągów, które mogą kosztować miliardy dolarów szkód gospodarczych i paraliżować łańcuchy dostaw w Ameryce Północnej.

Spółki – Kanadyjskie Koleje Państwowe (CN) (CNR.TO)Otwiera nową kartę i Canadian Pacific Kansas City (CPKC) (CP.TO)Otwiera nową kartę — a związek zawodowy Teamsters obwiniał się nawzajem o strajk po tym, jak kilka rund negocjacji nie doprowadziło do podpisania nowego kontraktu.

„W trakcie całego procesu zarówno CN, jak i CPKC pokazały, że są skłonne narazić na szwank bezpieczeństwo kolei i rozdzielić rodziny, aby zarobić dodatkowe pieniądze” – powiedział Paul Boucher, prezes konferencji Teamsters Canadian Rail Conference (TCRC), podczas kontynuowania negocjacji.

Obie linie kolejowe oświadczyły, że negocjowały w dobrej wierze i zaoferowały szereg świadczeń wraz z lepszymi płacami i warunkami pracy.

„Pomimo naszych największych wysiłków jasne jest, że wynegocjowane porozumienie z TCRC nie jest w zasięgu ręki” – stwierdziła CPKC.

READ  Boliwijski generał aresztowany i oskarżony o zamach stanu po dramatycznym starciu z prezydentem

Rząd Kanady zwracał się dotychczas do kolei i związku zawodowego o wspólne osiągnięcie porozumienia, decydując się nie wykorzystywać swoich uprawnień do skierowania sporu do wiążącego arbitrażu.

Prezes Teamsters Canada Francois Laporte powiedział reporterom przed siedzibą CN w Montrealu, że nie spodziewa się, że rząd będzie namawiał pracowników do arbitrażu.

„Uważamy, że tę kwestię należy rozwiązać przy stole negocjacyjnym” – powiedział Laporte przed strajkującymi pracownikami CN. „Nie ufamy, że strona trzecia będzie decydowała o warunkach pracy tych ludzi”.

Jednak zakłócenia nasiliły się.

Dziesiątki tysięcy osób korzystających z niektórych podmiejskich linii kolejowych do Toronto, Vancouver i Montrealu zostało dotkniętych przestojem, ponieważ wstrzymano wszystkie kursy pociągów na liniach należących do CPKC.

„Zatrzymanie pociągów w CN i CBKC już kosztowało pracowników, użytkowników transportu publicznego i przedsiębiorstwa w całym kraju i nie możemy pozwolić, aby sytuacja się pogorszyła” – oznajmił premier Ontario Doug Ford w poście na platformie mediów społecznościowych X.

Obie firmy oświadczyły, że w czwartek rano zamkną pracowników o godzinie 12:01 czasu wschodniego.

Grupy handlowe i branże ostrzegają, że zawieszenie działalności zwiększy koszty i doprowadzi do „katastrofalnych konsekwencji”.
Agencja ratingowa Moody’s podała w środę, że zamknięcie będzie kosztować 341 mln dolarów kanadyjskich (251 mln dolarów) dziennie.
Przerwa w dostawie wstrzymała dostawy zbóż, potażu i węgla, spowalniając jednocześnie przepływ produktów naftowych, chemikaliów i samochodów.
Grafika Reutera
Grafika Reutera
W miarę pogłębiania się integracji obu gospodarek ucierpią także przedsiębiorstwa w USA. Według Departamentu Transportu USA transport kolejowy odpowiadał za 14% całkowitego dwustronnego handlu o wartości 382,4 miliarda dolarów w pierwszej połowie roku.
Koleje Kanadyjskie
Koleje Kanadyjskie

Ślepy zaułek

Strajk tysięcy pracowników, w tym konduktorów, inżynierów lokomotyw i pracowników stoczni w całej Kanadzie, jest w dużej mierze zakorzeniony w żądaniach lepszych godzin pracy i lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Nastąpiło to po wprowadzeniu przez rząd Kanady w 2023 r. nowych przepisów dotyczących ceł i emerytur.

READ  Scarlett Johansson satyryczna odpowiedź SOTU na „SNL” Sen. Katie gra Britt

CN twierdzi, że pracownicy będą musieli pozostać na służbie do 12 godzin, aby zastosować się do przepisów rządowych, które – jak twierdzi – poprawią produktywność.

Ale pracownicy CN mają teraz 10-godzinne zmiany dziennie, a kierowcy nie chcą rozluźniać tych warunków.

Inżynierowie silników CN uczestniczący w pikietach wyrazili zaniepokojenie długimi zmianami w pracy i obecnymi próbami skrócenia o połowę 24-godzinnego okresu odpoczynku po powrocie do domu.

Większość młodszych pracowników CN pracuje na wezwanie i muszą stawić się z dwugodzinnym wypowiedzeniem, aby spakować jedzenie na całą drogę.

„Chcemy warunków pracy, niezależnie od tego, czy jest to operator pociągu, czy inżynier, czy konduktor… aby zapewnić im odpowiednią emeryturę” – powiedział Laporte.

Analitycy twierdzą, że na strajku skorzystały obie linie kolejowe.

„Nasze przybliżone obliczenia pokazują, że każdy dzień strajku/strajku będzie miał wpływ na zysk CN na akcję o ~0,04 CAD, a zysk CP o ~0,02 CAD” – napisał w notatce Benoit Poirier, analityk Desjardins.

Akcje CN i CPKC spadły we wczesnej sesji o około 0,5%.

(1 dolar = 1,3587 dolara kanadyjskiego)

Zapisać się Tutaj.

Sprawozdania Abhinava Parmara, Jahnaviego Nidumolu oraz dodatkowe sprawozdania Nathana Gomeza z Bangalore i Ismaila Shakila w Ottawie; Napisane przez Abhijitha Ganavaparama; Pod redakcją Davida Lungrena, Roda Nickella, Jamiego Freeda, Jacqueline Wong i Sriraja Kalluvila

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.Otwiera nową kartę

Kup prawa licencyjne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *