- Ekspert stwierdził, że w ramach swojej najnowszej misji Starship SpaceX przygotowuje się do 10-krotnego obniżenia kosztów startu.
- W czwartek po raz pierwszy w historii firma wystrzeliła w kosmos swoją ogromną, pionierską rakietę bez eksplozji.
- Obniżenie kosztów uruchomienia ma kluczowe znaczenie dla otwarcia branży.
Czwartkowy start statku kosmicznego SpaceX był nie tylko wspaniały. To mógł być główny punkt zwrotny w przemyśle kosmicznym.
Masywna rakieta Elona Muska, która nie przewoziła ładunku ani ludzi, nie przetrwała czwartkowego lądowania. Jednak wystrzelił w przestrzeń kosmiczną i spadł z powrotem przez ziemską atmosferę, po czym eksplodował, co było przełomowym momentem dla SpaceX, 22 lata po jej założeniu.
Szybki postęp w rozwoju systemu startowego Starship-Super Heavy daje duże nadzieje, że wysoki na 400 stóp gigant już wkrótce stanie się w pełni operacyjny i w pełni nadawał się do ponownego użycia.
Masywna rakieta jest kluczem do realizacji ambicji Elona Muska, by obniżyć koszty do około 10 milionów dolarów na start, co stanowi kluczowy krok dla tych, którzy chcą założyć w kosmosie swoje przyszłe gałęzie przemysłu, takie jak wydobycie asteroidów czy kosmiczne fabryki.
„Dzięki Starship SpaceX jest gotowe ponownie obniżyć koszty startu” – powiedział w czwartek Business Insiderowi w e-mailu Brendan Russo, wykładowca w Harvard Business School, który pisze książkę o przemyśle kosmicznym.
SpaceX obniżyło już koszty startu
Starship-Super Heavy to największy system startowy, jaki kiedykolwiek opracowano. Superciężki wzmacniacz, który przenosi statek kosmiczny w przestrzeń kosmiczną, może wytworzyć dwukrotnie większy ciąg niż rakiety, które wysłały astronautów Apollo na Księżyc.
Po pełnym rozwinięciu powinien być w stanie wynieść na orbitę do 150 ton metrycznych.
To dużo towaru. Dla porównania, koń pociągowy SpaceX, Falcon 9, podczas każdego startu przenosi na niską orbitę okołoziemską około 50 000 funtów.
Zapewnia to znaczne korzyści skali, ponieważ podczas każdego startu można przewieźć większy ładunek.
Ale pomaga także firmom przeznaczyć znacznie mniej pieniędzy na przygotowanie ładunku.
„W historii lotów kosmicznych sposób umieszczania ładunku na rakiecie polega na jego zmniejszaniu. A zmniejszając go, wydajesz mnóstwo pieniędzy na zmniejszenie technologii” – mówi Abhi Tripathi, dyrektor ds. operacji misji na uniwersytecie. Z California Space Science Laboratory w Berkeley do PE w piątek.
„Statek kosmiczny daje możliwość odwrócenia tego równania. Daje możliwość wykorzystania bardziej prymitywnej technologii. Nie trać czasu na zmniejszanie i miniaturyzowanie swojego obiektu, użyj czegoś gotowego” – powiedział.
Ogromny launcher, którego możesz używać w kółko
SpaceX nie tylko stawia na ogromny potencjał rakiety w zakresie cięcia kosztów. Jego głównym założeniem jest sprawienie, aby ogromna rakieta o długości 400 stóp nadawała się w pełni do ponownego użycia.
Pomyśl, ile kosztowałby lot samolotem, gdyby linia lotnicza musiała za każdym razem budować nowy samolot. W ten sposób większość przemysłu nośnego radzi sobie z rakietami.
Możliwość ponownego użycia daje ogromne możliwości zmniejszenia rachunków. I nie jest to dźgnięcie w ciemność, SpaceX udowodniło już, że ten model biznesowy sprawdza się w przypadku Falcona 9.
Średniej wielkości wzmacniacz rakietowy nie został wyeliminowany. Zamiast tego po każdym starcie ląduje i leci następnego dnia. Korzystając z tej technologii, SpaceX było w stanie zaoferować tanie i szybkie starty za około 67 milionów dolarów za lot.
To około 1500 dolarów za funt ładunku. Dla porównania prom kosmiczny Od 2011 roku kosztuje około 25 000 dolarów za funt.
Starship obiecuje pełne ponowne wykorzystanie obu etapów w nieskończoność.
To może zmienić wszystko.
„Pokazują, że są na dobrej drodze, aby dotrzeć tam, gdzie chcą, w zdumiewająco krótkim czasie” – powiedział BI George Nield, były zastępca administratora w Biurze Komercyjnego Transportu Kosmicznego FAA.
„Ten samochód jest zupełnie inny, o wiele bardziej wydajny niż cokolwiek, czego ktokolwiek kiedykolwiek próbował zrobić” – powiedział Nield. „Myślę, że ludzie niekoniecznie to doceniają”.
Droga jest długa, ale koniec jest bliski
Dzięki tym zmianom biznesplany dla branż kosmicznych, takich jak Produkcja wyrobów na dużą skalę W próżni kosmicznej czy wydobywanie rzadkich metali na asteroidach – mogłoby zyskać większe zainteresowanie wśród zwolenników.
„Te wysokie koszty drastycznie ograniczyły zakres działań kosmicznych, ograniczając, kto może z niej korzystać, w jaki sposób może z niej korzystać i kto może na tym zyskać” – stwierdził Rousseau z Harvardu.
„Obniżenie kosztów wystrzelenia zawsze było pierwszym krokiem do odblokowania szerszych i głębszych źródeł wartości z kosmosu” – powiedział.
SpaceX jest gotowy na dalszy rozwój po czwartkowym sukcesie. Jednak nadal pozostaje wiele do zrobienia, zanim przemysł będzie mógł niskim kosztem załadować swój ładunek na statek kosmiczny.
W ramach równania Muska SpaceX potrzebuje, aby statek kosmiczny i jego wzmacniacz nadawały się do pełnego ponownego użycia. W środę nie podjęto tej próby, a po powrocie pojazd pomocniczy i statek zaginęły.
Tripathi spodziewa się jednak, że nie jest to zbyt odległe. Wierzy, że SpaceX mogłoby spróbować dostarczyć satelity Starlink podczas następnego startu testowego statku Starship.
Jeśli chodzi o możliwość ponownego użycia, „myślę, że ten test pokazał, że prawdopodobnie mają jeszcze jeden lub dwa testy” – powiedział.
„Myślę, że mądrzy ludzie już planowali tak, jakby statek kosmiczny miał zadziałać. Z pewnością ludzie, którzy byli nieufni, mogli zacząć się bać już podczas testów [on Thursday]powiedział Tripati.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.