Dzień przed utratą wotum zaufania w parlamencie premier Nepalu Pushpa Kamal Dahal „Prachanda” zatwierdził umowę o połączeniu kraju himalajskiego z Chinami koleją w ramach ambitnej Pekińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku.
Decyzja ma bardziej znaczenie operacyjne niż polityczne i jest zgodna z udziałem Nepalu w wartym wiele miliardów dolarów projekcie dotyczącym infrastruktury dla zwierząt domowych, realizowanym przez prezydenta Chin Xi Jinpinga, jak podają źródła rządowe gazeta My Republica.
Agencja zacytowała wypowiedź Ministra Komunikacji i rzeczniczki rządu Rekhy Sharmy: „Na czwartkowym posiedzeniu gabinetu podjęto decyzję o zatwierdzeniu porozumienia w sprawie„ wzmocnienia współpracy rozwojowej w zakresie budowy transhimalajskiej wielowymiarowej sieci komunikacyjnej ”między Nepalem a Chinami”.
Jednak jeden z ministrów bagatelizował jej bezpośredni wpływ, mówiąc: „To wstępna decyzja; szczegóły realizacji projektu i środki dla Inicjatywy Pasa i Szlaku nie zostały jeszcze sfinalizowane”.
Prachanda stracił w piątek wotum zaufania dla parlamentu po tym, jak jego partner w koalicji Komunistyczna Partia Nepalu-Zjednoczona Marksistowska Leninistka (CPN-UML) wycofała dla niego swoje poparcie, co doprowadzi do utworzenia nowego rządu pod przewodnictwem byłego premiera KP Sharma Oli.
Prachanda otrzymał zaledwie 63 głosy z 275 głosów w Izbie Reprezentantów, a przeciw propozycji było 194. Aby uzyskać wotum zaufania, potrzeba co najmniej 138 głosów.
W głosowaniu wzięło udział 258 członków Izby Reprezentantów, jeden członek wstrzymał się od głosu.
W raporcie wskazano, że krok wykonany przez Prachandę tuż przed odejściem ze stanowiska oznacza nie tylko postęp w realizacji projektów Inicjatywy Pasa i Szlaku, ale ma także kluczowe znaczenie dla inicjatyw takich jak linia kolejowa Kerung-Kathmandu i szerzej rozumiany rozwój infrastruktury wzdłuż granicy Nepal-Chiny .
Wcześniej, przed podpisaniem porozumienia o podziale władzy ze Zjednoczoną Marksistowsko-Leninowską Partią Komunistyczną Nepalu, Kongres Nepalu zdecydował się „przyjmować jedynie dotacje, a nie pożyczki w ramach projektu Inicjatywy Pasa i Szlaku”. Rząd ma także podjąć decyzję w sprawie wdrożenia porozumienia z Chinami w sprawie Inicjatywy Pasa i Szlaku z 2017 r., które jest przedmiotem prac w rządzie.
Inicjatywa Pasa i Szlaku wzbudziła światowe obawy dotyczące chińskiej dyplomacji dotyczącej zadłużenia, udzielając ogromnych pożyczek mniejszym krajom w celu finansowania niezrównoważonych projektów infrastrukturalnych. W 2017 roku finansowany chińską pożyczką port Hambantota został wydzierżawiony Pekinowi w ramach 99-letniej umowy zamiany długu na kapitał po tym, jak Sri Lanka nie spłaciła długu.
Indie zaprotestowały do Chin przeciwko sztandarowemu projektowi korytarza gospodarczego Chiny–Pakistan o wartości 60 miliardów dolarów w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku, który jest realizowany w okupowanym przez Pakistan Kaszmirze.
(Z wyjątkiem nagłówka, ta historia nie została zredagowana przez personel NDTV i została opublikowana z kanału konsorcjalnego.)
Polecany film na dziś
Na kamerze pracownik SpiceJet uderza funkcjonariusza ISF na lotnisku w Jaipur, po czym zostaje aresztowany
„Zagorzały badacz zombie. Organizator.