Wykonawca NASA nalegał, aby agencja kosmiczna przeprowadziła więcej kontroli bezpieczeństwa przed przewidywanym pierwszym wystrzeleniem rakiety Starliner – która ma wystartować w przyszłym tygodniu – „zanim wydarzy się coś katastrofalnego”.
ValveTech, firma dostarczająca NASA komponenty zaworów do Starlinera, ostrzegła przed zbliżającym się startem 17 maja.
Ostatni start, zaplanowany na 6 maja, został odwołany na dwie godziny przed startem z powodu problemu z zaworami.
Starliner przeznaczony jest do transportu ludzi do i z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a także do innych miejsc na niskiej orbicie okołoziemskiej.
„Jako ważny partner NASA i ekspertów od zaworów, zdecydowanie nalegamy, aby nie podejmowali prób drugiego startu ze względu na ryzyko katastrofy na platformie startowej” – powiedziała w oświadczeniu Erin Favell, prezes ValveTech. komunikat prasowy.
„Według doniesień mediów ktoś przechodzący obok Starlinera zauważył brzęczący dźwięk wskazujący na nieszczelność zaworu na kilka minut przed startem. Dźwięk ten może wskazywać, że cykl życia zaworu dobiegł końca” – napisała pani Favell.
Favell dodała, że nalegała, aby NASA „ponownie podwoiła kontrole bezpieczeństwa i ponownie zbadała protokoły bezpieczeństwa, aby upewnić się, że Starliner jest bezpieczny, zanim astronautom i ludziom na Ziemi przydarzy się coś katastrofalnego”.
To kolejna fala złych wiadomości dla Boeinga, który ostatnio wielokrotnie trafiał na pierwsze strony gazet z powodu usterek w jego samolotach.
Wykonawca zwrócił się wówczas do odrębnej sprawy, która w listopadzie 2023 roku trafiła do sądu federalnego rezolucja. Sąd stwierdził, że Boeing użył zaworu innego wykonawcy, Aerojet Rocketdyne, co „naruszyło liczne umowy o zachowaniu poufności”, czerpiąc z projektów i technologii ValveTech.
Świadek procesu ostrzegł, że zawór Aerojet „nie spełniał odpowiednich specyfikacji i nie został poddany ocenie pod kątem zapewnienia protokołów bezpieczeństwa” – czytamy w komunikacie prasowym.
Dlatego też, jak czytamy dalej w komunikacie prasowym, ValveTech „nadal kwestionuje, w jaki sposób NASA, Boeing i Aerojet zakwalifikowały ten zawór do misji bez odpowiednich danych uzupełniających, wcześniejszej historii lub nieaktualnych informacji”, co jest „sprzeczne z protokołami kwalifikacyjnymi NASA dla przemysłu lotniczego”. „.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.